Målet är att in mellan 1,9 och 2,2 miljarder dollar vid Lyfts stundande börsnotering. Det framgår av dokument som lämnats in till amerikanska finansinspektionen SEC.
Totalt 30,77 miljoner A-aktier väntas handlas i intervallet 62 till 68 dollar vid noteringen. Ytterligare 4,5 miljoner aktier kan komma att emitteras beroende på utfallet av optioner.
Enligt Reuters blir värderingen därmed 19,64 miljarder dollar, motsvarande 180 miljarder kronor, räknat på övre delen av teckningsintervallet. Det kan jämföras med den svenska telekomjätten Telia som har ett nuvarande börsvärde på 183 miljarder kronor.
Lyft kommer att sälja in sig som en mer fokuserad aktör, som enbart satsar på resor, för att särskilja sig från Uber som även sysslar med mat- och godsleveranser. Medan Uber finns på många platser i världen så är Lyfts tjänster enbart tillgängliga i Kanada och USA, vilket är en annan väsentlig skillnad mellan bolagen.
Uber hoppas i sin tur på en värdering på 120 miljarder dollar, motsvarande hela 1 100 miljarder kronor, men flera analytiker tror att 100 miljarder dollar är mer sannolikt sett till de resultat som bolaget har presenterat.
Varken Uber eller Lyft går med vinst. Lyft hade 2018 intäkter på 20,2 miljarder kronor och redovisade en förlust på motsvarande 8,4 miljarder kronor.
Ubers omsättning uppgick till 104 miljarder kronor och förlusten till 30 miljarder.
Efter noteringen väntas Lyfts vd Logan Green äga 29,31 procent av rösterna i bolaget, medan ordföranden John Zimmer kommer att kontrollera 19,45 procent av rösterna.
Green och Zimmer skapade redan 2007 bildelningstjänsten Zimride, som i första hand handlade om att samordna persontransporter mellan städer via Facebook. Tjänsten har sedan dess utvecklats och bolaget bytte namn till Lyft 2013.
Det var den 6 december 2018 som Lyft lämnade in en preliminär ansökan om börsnotering till den amerikanska finansmyndigheten SEC.
Läs mer: Uber-utmanaren Lyft går till börsen