Hoppa till innehållet

Uber-utmanaren ska charma investerare – vill värderas i linje med Telia

Taxiappbolaget Lyft har som ambition att komma före konkurrenten Uber till börsen med en notering i slutet av mars. Nu ger sig Lyft ut på marknaden för att övertyga investerare att storsatsa i bolaget. 

Lyfts medgrundare John Zimmer.
Lyfts medgrundare John Zimmer.Foto: Noah Berger

Målet är att in mellan 1,9 och 2,2 miljarder dollar vid Lyfts stundande börsnotering. Det framgår av dokument som lämnats in till amerikanska finansinspektionen SEC. 

Totalt 30,77 miljoner A-aktier väntas handlas i intervallet 62 till 68 dollar vid noteringen. Ytterligare 4,5 miljoner aktier kan komma att emitteras beroende på utfallet av optioner.

Enligt Reuters blir värderingen därmed 19,64 miljarder dollar, motsvarande 180 miljarder kronor, räknat på övre delen av teckningsintervallet. Det kan jämföras med den svenska telekomjätten Telia som har ett nuvarande börsvärde på 183 miljarder kronor.

Lyft kommer att sälja in sig som en mer fokuserad aktör, som enbart satsar på resor, för att särskilja sig från Uber som även sysslar med mat- och godsleveranser. Medan Uber finns på många platser i världen så är Lyfts tjänster enbart tillgängliga i Kanada och USA, vilket är en annan väsentlig skillnad mellan bolagen.

Uber hoppas i sin tur på en värdering på 120 miljarder dollar, motsvarande hela 1 100 miljarder kronor, men flera analytiker tror att 100 miljarder dollar är mer sannolikt sett till de resultat som bolaget har presenterat.

Varken Uber eller Lyft går med vinst. Lyft hade 2018 intäkter på 20,2 miljarder kronor och redovisade en förlust på motsvarande 8,4 miljarder kronor.

Ubers omsättning uppgick till 104 miljarder kronor och förlusten till 30 miljarder.

Efter noteringen väntas Lyfts vd Logan Green äga 29,31 procent av rösterna i bolaget, medan ordföranden John Zimmer kommer att kontrollera 19,45 procent av rösterna.

Green och Zimmer skapade redan 2007 bildelningstjänsten Zimride, som i första hand handlade om att samordna persontransporter mellan städer via Facebook. Tjänsten har sedan dess utvecklats och bolaget bytte namn till Lyft 2013.

Det var den 6 december 2018 som Lyft lämnade in en preliminär ansökan om börsnotering till den amerikanska finansmyndigheten SEC. 

Läs mer: Uber-utmanaren Lyft går till börsen 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera