Hoppa till innehållet

Uber-utmanaren ska charma investerare – vill värderas i linje med Telia

Taxiappbolaget Lyft har som ambition att komma före konkurrenten Uber till börsen med en notering i slutet av mars. Nu ger sig Lyft ut på marknaden för att övertyga investerare att storsatsa i bolaget. 

Lyfts medgrundare John Zimmer.
Lyfts medgrundare John Zimmer.Foto: Noah Berger

Målet är att in mellan 1,9 och 2,2 miljarder dollar vid Lyfts stundande börsnotering. Det framgår av dokument som lämnats in till amerikanska finansinspektionen SEC. 

Totalt 30,77 miljoner A-aktier väntas handlas i intervallet 62 till 68 dollar vid noteringen. Ytterligare 4,5 miljoner aktier kan komma att emitteras beroende på utfallet av optioner.

Enligt Reuters blir värderingen därmed 19,64 miljarder dollar, motsvarande 180 miljarder kronor, räknat på övre delen av teckningsintervallet. Det kan jämföras med den svenska telekomjätten Telia som har ett nuvarande börsvärde på 183 miljarder kronor.

Lyft kommer att sälja in sig som en mer fokuserad aktör, som enbart satsar på resor, för att särskilja sig från Uber som även sysslar med mat- och godsleveranser. Medan Uber finns på många platser i världen så är Lyfts tjänster enbart tillgängliga i Kanada och USA, vilket är en annan väsentlig skillnad mellan bolagen.

Uber hoppas i sin tur på en värdering på 120 miljarder dollar, motsvarande hela 1 100 miljarder kronor, men flera analytiker tror att 100 miljarder dollar är mer sannolikt sett till de resultat som bolaget har presenterat.

Varken Uber eller Lyft går med vinst. Lyft hade 2018 intäkter på 20,2 miljarder kronor och redovisade en förlust på motsvarande 8,4 miljarder kronor.

Ubers omsättning uppgick till 104 miljarder kronor och förlusten till 30 miljarder.

Efter noteringen väntas Lyfts vd Logan Green äga 29,31 procent av rösterna i bolaget, medan ordföranden John Zimmer kommer att kontrollera 19,45 procent av rösterna.

Green och Zimmer skapade redan 2007 bildelningstjänsten Zimride, som i första hand handlade om att samordna persontransporter mellan städer via Facebook. Tjänsten har sedan dess utvecklats och bolaget bytte namn till Lyft 2013.

Det var den 6 december 2018 som Lyft lämnade in en preliminär ansökan om börsnotering till den amerikanska finansmyndigheten SEC. 

Läs mer: Uber-utmanaren Lyft går till börsen 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera