Hoppa till innehållet

Uber vill återuppta striden mot svenskens taxitjänst i Mellanöstern

Efter att ha blockerats i Abu Dhabi vill Uber nu återuppta verksamheten i staden. Bolaget blir ett hot mot den svenskgrundade taxiappen Careem. 

Uber vill tillbaka till Abu Dhabi där Magnus Olssons Careem är ledande taxiapp.
Uber vill tillbaka till Abu Dhabi där Magnus Olssons Careem är ledande taxiapp.Foto: kollage

Uber är i samtal om att få återuppta verksamheten i Abu Dhabi, huvudstaden i Förenade Arabemiraten, skriver Reuters.

Uppgifterna kommer från Mohamed Darwish al-Qamzi, en tjänsteman inom transportdepartementet, som till journalister sade att diskussioner förekommer. Han tillade att han personligen är övertygad om att Uber kommer få grönt ljus.

Uber har varit blockerade i Abu Dhabi sedan 2016 där den svenskgrundade taxiappen Careem är den största aktören. Bolaget grundades 2012 i Dubai av svensken Magnus Olsson tillsammans med Mudassir Sheikha och Abdullah Elyas.  

Läs även: Intervju: Så gick svenskens taxitjänst från uppstickare till miljardbolag i Mellanöstern 

Careem har redan Uber som konkurrent i Dubai men har fått fritt fram i Abu Dhabi efter att Uber blev tvungna att lämna. 

Sedan starten för knappt sex år sedan har Careem växt till att bli Mellanösterns svar på Uber, med verksamhet i över 100 städer i regionen samt i Nordafrika och södra Asien, från Marocko i väst till Pakistan i öst. 

Våren 2017 hade bolaget runt 200 000 registrerade chaufförer och värderades till drygt 1 miljard dollar, eller knappt 8,3 miljarder kronor, enligt vad Magnus Olsson uppgav för Di Digital.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera