Hoppa till innehållet

Uber närmar sig jättenotering – kan värderas till 900 miljarder

En jättenotering är på gång inom techsektorn. Uber planerar att ta in drygt 90 miljarder kronor i kapital inför börsen, och värderas så högt som 900 miljarder kronor.

Dara Khowrowshahi är vd för Uber.
Dara Khowrowshahi är vd för Uber.Foto: Bloomberg/Patrick T. Fallon

Uber har beslutat att ta in cirka 10 miljarder dollar, eller 93 miljarder kronor, vid börsnoteringen av bolaget.

Anmälningsprospektet väntas bli offentlig på torsdag, enligt Reuters som hänvisar till källor.

Nyhetsbyrån noterar att börsnoteringen blir den största inom techsektorn sedan kinesiska e-handelsbolaget Alibabas notering för fem år sedan.

Emissionen i noteringen, som motsvarar runt 10 procent av bolagets aktier, innebär att Ubers bolagsvärde kommer hamna i intervallet 90-100 miljarder dollar, skriver Reuters.

Uber gjorde i fjol förlust på 3,3 miljarder dollar, på en omsättning som var 11,3 miljarder dollar.

Den värdering som framgår av nyhetsbyråns källor är lägre än vad som tidigare varit aktuellt, något som påverkats av den svaga utvecklingen för konkurrenten Lyft som blev först av ett flertal väntade börsnoteringar i tech-sektorn under 2019. 

Lyfts aktie, som introducerades på 72 dollar, stängde strax över 67 dollar på tisdagen.

Noteringsdatum för Uber-aktien väntas bli någon gång under maj.

(Direkt/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera