Hoppa till innehållet

Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Antalet domar mot Uberpop-förare har fördubblats sedan i mars, kan Di Digital avslöja. Totalt har närmare 40 personer dömts till böter, flera av dem efter det att tjänsten lades ner.

Ubers Sverigechef Alok Alström meddelade i maj att Uberpop skulle läggas ner.
Ubers Sverigechef Alok Alström meddelade i maj att Uberpop skulle läggas ner.Foto: Janerik Henriksson/TT

I maj stängde taxijätten Uber ner sin kontroversiella ”samåkningstjänst” Uberpop i Sverige.

Det efter en lång tids kritik om till exempel bristande förarkontroller, vilket Di Digital kunde avslöja redan förra sommaren, samt anklagelser om att Uberpop banade väg för skattebrott.

Läs mer: Uber använder Lexbase för att granska förare

Dessutom började domstolar runtom i landet i höstas att bötfälla Uberpop-förare som saknade taxilegitimation. I mars hade 21 förare dömts till böter, rapporterade Dagens Nyheter.

Tjänsten må ha försvunnit, men den fortsätter att skörda domar i tingsrätterna. I dag har 39 Uberpop-förare dömts till böter, kan Di Digital avslöja. En handfull av domarna föll efter det att Uberpop lades ner i maj.

De nya domarna rör förare som är mellan 28 och 47 år gamla. Resorna sträcker sig så långt bak i tiden som förra sommaren.

De flesta dömda är utomeuropeiska medborgare, från länder som Iran, Pakistan och Etiopien. I många av fallen handlar det om personer som sannolikt hade liten eller ingen erfarenhet av svensk taxilagstiftning innan de började arbeta för Uber.

”Det är naturligtvis väldigt olyckligt att än fler enskilda hamnar i kläm med de konsekvenser det medför, när det enda de gjort är att ge säkra och uppskattade skjutsar till andra svenskar”, säger Oliver Carrà, talesperson för Uber i Norden.

Uber tycks heller inte ha ansträngt sig nämnvärt för att informera om regelverket. Efter att ha tagit del av företagets annonser eller närvarat vid Ubers chaufförsmöten antog flera av förarna att tjänsten var laglig, uppger de i tingsrätten.

Det trots att Transportstyrelsen redan förra sommaren slog fast att Uberpop inte var förenligt med svensk lag.

”Det angavs eller antyddes inte någon gång att det krävdes taxitrafiktillstånd eller taxilegitimation för att få utföra transporter inom Uberpop”, enligt en av förarnas yrkanden i tingsrätten.

”(Föraren) var helt övertygad om att det han gjorde var lagligt”, står det vidare.

Uber beklagar att förarna drog den slutsatsen.

”Det är självklart väldigt tråkigt om det är så att enskilda antagit det och det är något vi får ta med oss”, säger Oliver Carrà.

Läs mer: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Uber uppgav i mars att företaget har täckt advokatkostnaderna för de förare som har valt att överklaga sin dom i hovrätten.

Men hittills har inga domar hävts i högre instans, visar Di Digitals genomgång. Däremot har två förare som tingsrätten ansåg ha agerat utan uppsåt senare bötfällts i hovrätten.

Taxiappjätten fortsätter att bekosta överklagansprocesser, säger Oliver Carrà.

”Vi anser fortsatt att det som behövs är en konstruktiv diskussion om hur modern, framtidssäker och förnuftig reglering av samåkning kan se ut, inte att enskilda åtalas i domstol.”

Regeringens taxiutredning ska presentera sina slutsatser i december.


Mer om Uber:

Foto:

Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Kommentar: "Uber har agerat korkat”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera