Annons

Uberpop är borta – men förarna döms fortfarande

Ubers Sverigechef Alok Alström meddelade i maj att Uberpop skulle läggas ner.
Ubers Sverigechef Alok Alström meddelade i maj att Uberpop skulle läggas ner. Foto: Janerik Henriksson/TT
Antalet domar mot Uberpop-förare har fördubblats sedan i mars, kan Di Digital avslöja. Totalt har närmare 40 personer dömts till böter, flera av dem efter det att tjänsten lades ner.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I maj stängde taxijätten Uber ner sin kontroversiella ”samåkningstjänst” Uberpop i Sverige.

Det efter en lång tids kritik om till exempel bristande förarkontroller, vilket Di Digital kunde avslöja redan förra sommaren, samt anklagelser om att Uberpop banade väg för skattebrott.

Läs mer: Uber använder Lexbase för att granska förare

Dessutom började domstolar runtom i landet i höstas att bötfälla Uberpop-förare som saknade taxilegitimation. I mars hade 21 förare dömts till böter, rapporterade Dagens Nyheter.

Tjänsten må ha försvunnit, men den fortsätter att skörda domar i tingsrätterna. I dag har 39 Uberpop-förare dömts till böter, kan Di Digital avslöja. En handfull av domarna föll efter det att Uberpop lades ner i maj.

De nya domarna rör förare som är mellan 28 och 47 år gamla. Resorna sträcker sig så långt bak i tiden som förra sommaren.

De flesta dömda är utomeuropeiska medborgare, från länder som Iran, Pakistan och Etiopien. I många av fallen handlar det om personer som sannolikt hade liten eller ingen erfarenhet av svensk taxilagstiftning innan de började arbeta för Uber.

”Det är naturligtvis väldigt olyckligt att än fler enskilda hamnar i kläm med de konsekvenser det medför, när det enda de gjort är att ge säkra och uppskattade skjutsar till andra svenskar”, säger Oliver Carrà, talesperson för Uber i Norden.

Uber tycks heller inte ha ansträngt sig nämnvärt för att informera om regelverket. Efter att ha tagit del av företagets annonser eller närvarat vid Ubers chaufförsmöten antog flera av förarna att tjänsten var laglig, uppger de i tingsrätten.

Det trots att Transportstyrelsen redan förra sommaren slog fast att Uberpop inte var förenligt med svensk lag.

”Det angavs eller antyddes inte någon gång att det krävdes taxitrafiktillstånd eller taxilegitimation för att få utföra transporter inom Uberpop”, enligt en av förarnas yrkanden i tingsrätten.

”(Föraren) var helt övertygad om att det han gjorde var lagligt”, står det vidare.

Uber beklagar att förarna drog den slutsatsen.

”Det är självklart väldigt tråkigt om det är så att enskilda antagit det och det är något vi får ta med oss”, säger Oliver Carrà.

Läs mer: Bluffar, bråk och böter – så gick det för Uberpop

Uber uppgav i mars att företaget har täckt advokatkostnaderna för de förare som har valt att överklaga sin dom i hovrätten.

Men hittills har inga domar hävts i högre instans, visar Di Digitals genomgång. Däremot har två förare som tingsrätten ansåg ha agerat utan uppsåt senare bötfällts i hovrätten.

Taxiappjätten fortsätter att bekosta överklagansprocesser, säger Oliver Carrà.

”Vi anser fortsatt att det som behövs är en konstruktiv diskussion om hur modern, framtidssäker och förnuftig reglering av samåkning kan se ut, inte att enskilda åtalas i domstol.”

Regeringens taxiutredning ska presentera sina slutsatser i december.


Mer om Uber:

Foto:

Ubers förarkontroller är en bluff

Foto:

Kommentar: "Uber har agerat korkat”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer