Taxiappen Uber uppges ha haft förluster på 11 miljarder kronor under årets första halvår. Det skriver nyhetsbyrån Bloomberg.
Jonas Leijonhufvud
Text
Tidigare i år stoltserade Uber med att man nått lönsamhet i USA. Nu tvingas taxi-appen informera sina delägare om dollarförluster i miljardklassen.
Uber är inte ett börsnoterat bolag. Men man går ändå ut med hemliga kvartalsrapporter och håller stängda telefonkonferenser med bolagets dussintals delägare. I fredags var det dags igen och Ubers finanschef Gautam Gupta tvingades släppa en ordentlig stinkbomb.
Ubers förluster uppgick nämligen till närmare 11 miljarder kronor (1,27 miljarder dollar) under första halvåret. Till och med i USA, där Uber alltså visade svarta siffror under första kvartalet, gick bolaget back, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
Bloomberg uppger att Uber hade en förlust på 4,4 miljarder kronor under första kvartalet och 6,3 miljarder kronor under andra kvartalet. Enbart i USA uppgick förlusten till cirka 850 Mkr under perioden april-juni.
Uber har avböjt att kommentera uppgifterna.
Till taxibolagets försvar kan sägas att Uber dominerar de flesta marknader man är verksam på och fortsätter att växa mycket snabbt. Bara mellan första och andra kvartalet i år ökade nettointäkten med 18 procent till cirka 9,2 miljarder kronor.
Vidare kan det andra kvartalet i framtiden framstå som Ubers värsta. I juli skrev man på ett avtal med sin största globala konkurrent, kinesiska Didi Chuxing, en affär som i ett slag stoppar förlusterna i Kina. På endast två år lyckades Uber förlora cirka 17 miljarder kronor i Kina, enligt källor till Bloomberg.
Avtalet i fråga gick ut på att Uber lägger ner verksamheten i Kina, i utbyte mot en ägarandel på 17,5 i Didi och en investering på 8,5 miljarder kronor.
Sedan starten har Uber tagit in smått otroliga 135 miljarder kronor i riskkapital och lån från aktörer som Benchmark Capital och Goldman Sachs. Den senaste värderingen av bolaget uppgick till 580 miljarder kronor.
Innehåll från Exclusive NetworksAnnons
Upptäck framtidens datalagring med Cloudian
Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.
I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:
– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.
Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte
Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:
– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.
Lösningar för den moderna digitala eran
Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen
– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev