Hoppa till innehållet

Ubers första självkörande bil är en Volvo

Inom ett par veckor rullar Ubers första, självkörande bilar ut på gatorna i amerikanska Pittsburgh. Tekniken är inbyggd i specialbeställda Volvo XC90-bilar. 

En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar.
En Volvo XC90 utrustad med Ubers teknik för självkörande bilar.Foto: Uber

Uber och Volvo har tillsammans investerat 300 miljoner dollar, motsvarande drygt 2,5 miljarder kronor, i att utveckla de förarlösa bilarna. Tanken är att de två bolagen tillsammans tar fram teknikplattformen, och Volvo sen bygger bilarna. Det uppger Volvo i ett pressmeddelande.  

De första självkörande bilarna kommer rulla ut på gatorna i amerikanska Pittsburgh inom ett par veckor, uppger sajten Bloomberg. Där kommer Uber-kunder kunna beställa självkörande bilar genom sin vanliga Uber-app. 

Affären är sannolikt en av många som kommer aviseras inom en snar framtid. Avtalet med Volvo är inte exklusivt, uppger Bloomberg, utan Uber har för avsikt att beställa bilar från flera olika tillverkare. 

Helt autonoma är dock inte bilarna än. I varje bil sitter även en mänsklig förare, som ska "övervaka" hur bilen beter sig i trafiken, enligt Uber. 

Teknik som hjälper föraren att hålla farten och till viss del kan ta kontroll över bilens styrning finns även i Volvos vanliga XC90-modeller, liksom i bilar från andra tillverkare. 

Innan året är slut ska Volvo ha levererat 100 dylika XC90-bilar till Uber, enligt Bloomberg. En helt självkörande XC90-modell ska vara redo att levereras år 2021. 

"Vi är stolta över att Uber valde oss som samarbetspartner. De är ett av världens ledande teknikföretag. Samarbetet placerar Volvo mitt i den pågående teknikrevolutionen för bilindustrin", säger Volvos vd Håkan Samuelsson i en kommentar.

Foto:

Volvo har testkört XC90-bilar med självkörande teknik sedan år 2014. År 2017 ska de första pilottesterna med allmänheten genomföras. Foto: Volvo.

Det nya samarbetet är ett av flera exempel på hur bilindustrin och Silicon Valleys techjättar närmar sig varandra. Amerikanska General Motors investerade nyligen en halv miljard dollar i Uber-konkurrenten Lyft, i syfte att utveckla förarlösa bilar. Det är sedan tidigare känt att Uber fört liknande diskussioner med Fiat.

Samtidigt har såväl Apple och Google som Tesla långt gångna planer på egen teknik för just självkörande bilar. 


Foto:

Läs även: Stort reportage – i Silicon Valley utspelar sig slaget om självkörande bilar 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera