Annons

Ubers framtid: Cyklar, kollektivtrafik och elscootrar

Taxiappjätten Uber siktar på att bli en heltäckande aktör inom transportsystemet.
Taxiappjätten Uber siktar på att bli en heltäckande aktör inom transportsystemet. Foto: TT.
I jakten på nya intäkter breddar Uber sin mobilitetsplattform, nu styr bolaget kosan mot kollektivtrafiken. Målsättningen är att öka omsättningen i stort, säger Uber-chefen Andrew Salzberg i en intervju med Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I början av året integrerade Uber för första gången kollektivtrafik på sin plattform. 

Tester görs just nu i amerikanska Denver där invånarna kan köpa biljetter till kollektivtrafiken direkt i appen och planera sin färd med olika integrerade transportmedel.

Visionen är att bli enda plattformen för människors transporter i städer världen över.

”Vi måste visa kunderna vilket transportmedel som är bäst och snabbast för dem, bland annat genom att kombinera olika transportsätt”, säger Andrew Salzberg, Ubers chef för transportstrategi och forskning, i en intervju med Di Digital.

Uber har gått från att vara en renodlad taxitjänst till att, genom bland annat uppköp av cykeldelningstjänsten Jump, bli en plattform där användaren kan göra sin resa med hjälp av olika transportmedel beroende på vad som är smidigast, snabbast och mest prisvärt.

”Nyckeln för oss är att plattformen ska bli valet för användare som vill ta sig från A till B, oavsett om man gör det via exempelvis bil eller kollektivtrafik. Vi har också partnerskap där vi tar in andra aktörer, till exempel elscootrar med Lime, som finns på vår plattform”, säger Andrew Salzberg. 

”Under 2018 jobbade vi hårt med att lansera cykeltjänster, där folk har bytt bilen mot cykeln för att minska bilköer och ta sig fram så snabbt som möjligt.”

Läs mer: Airbus utmanar Uber i luften: ”Ska inte bli en leksak för rika” 

Andrew Salzberg, Ubers chef för transportstrategi och forskning. Till höger: Ubers funktion med kollektivtrafik integrerad på plattformen.
Andrew Salzberg, Ubers chef för transportstrategi och forskning. Till höger: Ubers funktion med kollektivtrafik integrerad på plattformen. Foto: Press.

Trots de nya satsningarna på alternativa transportmedel har Uber inte lämnat bilen stående i garaget. Just nu genomförs tester kring självkörande bilar och stora satsningar görs på samåkningstjänster och lösningar i bland annat London.

Lyssna mer: Uber, Google, BMW och Volvo – så avgörs landskampen om självkörande bilar 

Även om Uber kommer erbjuda flera transportmedel, är det inte per automatik bättre ju fler fordon man erbjuder. Byten mellan transportmedel kan vara en negativ faktor för användarna, som ju vill ha en så smidig resa som möjligt. 

”Mycket arbete kommer läggas på att visa användarna vad som passar för dem. Om användaren öppnar en app med flera kombinerade transportmedel måste det presenteras på ett intuitivt sätt. Vi är inte riktigt där i dag, men vi satsar mycket på det”, säger Andrew Salzberg.

Andrew Salzbergs uppdrag är att ta fram partnerskap med aktörer inom kollektivtrafik världen över. Han har en ledande roll i att skapa det Uber kallar ”ett ekosystem” av mobilitetstjänster för kunderna. 

Integrationen av kollektivtrafik innebär att bolaget kommer kunna erbjuda ytterligare transportsätt via den egna plattformen. Ännu finns inga konkreta planer på att införa biljettsystem, som i Denver görs i samarbete med biljettsystemsbolaget Masabi, i Europa. 

Däremot finns flera pilotprojekt där kollektivtrafiken är inkopplad i tjänsten. I franska Nice finns ett samarbete mellan Uber och den lokala kollektivtrafiksoperatören för att erbjuda ”last-mile-transporter”, alltså sista biten på en resa till användarens slutdestination, för områden som är svåra att nå med kollektivtrafik sent på nätterna.

I Storbritannien finns också ett samarbete med tågbolaget Virgin Trains för att erbjuda ”last-mile-transporter” för tågresenerärer. 

Läs mer: Jaguar Land Rover möter utmaningen från Uber – öppnar för elcyklar 

Folk trodde att vi var galna som prispressade våra egna produkter.

Den största utmaningen med att inkorporera flera aktörer och färdmedel i en plattform är att betalsystemen varierar, speciellt beroende på vilken marknad man är verksam på. Det gäller inte minst kollektivtrafiken, där utvecklingen av betalmedel inte alltid ligger i framkant, menar Andrew Salzberg.

”På många marknader kan man bara betala genom ett kort eller ett system som inte har mobila betalsystem. Vi måste jobba hårt med det för att upplevelsen ska vara sömlös. Uber-upplevelsen har alltid handlat om att betala på plattformen, det kommer vara en utmaning att lösa eftersom det är en komplicerad fråga med olika svar beroende på marknad.”

På frågan om hur Ubers intäkter kan öka som en direkt effekt av att kollektivtrafik integreras på Ubers plattform, är svaret dock inte självklart. En resa med kollektivtrafik behöver inte i sig innebära en intäkt för Uber. Snarare handlar det om att stärka plattformens erbjudande och därmed konkurrenskraft gentemot Ubers utmanare, säger Andrew Salzberg.

”När vi lanserade Uber X i USA, som är billigare än Uber Black, trodde folk att vi var galna som prispressade våra egna produkter. Sedan lanserade vi samåkning och senare också cyklar, som är ännu billigare.”

”Det kan ha setts som dåliga affärsbeslut, men det långsiktiga målet är att göra upplevelsen smidig och prisvärd för våra användare och därmed öka omsättningen i stort. Kollektivtrafiken passar väl in i den idén”, säger Andrew Salzberg.

Läs mer: Polisen lägger ned utredning mot Uber – på grund av resursbrist

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies