(Di Digital/Silicon Valley) Ubers aktie gick upp med 5 procent på börsen under måndagen, efter att ha tappat rejält sedan coronalarmen började på allvar i februari.
Det följde en stor uppgång från i torsdags i förra veckan, då vd:n Dara Khosrowshahi sa att Uber har tillräckligt mycket kontanter för att klara sig igenom en kris. Det var ett styrkebesked som fick Ubers aktiekurs att skjuta i höjden med 38 procent.
”Vi har stor likviditet, vilket vi tror kommer att positionera oss i ett läge där vi kan komma ut ur krisen, och vi kommer att komma ut ur krisen – stark, kapabel och viktig”, sa Dara Khosrowshahi, i ett samtal med analytiker på torsdagen.
Uber har en kassa på 10 miljarder dollar, motsvarande drygt 100 miljarder kronor i dagens penningvärde. Skulle till exempel taxiverksamheten tappa 80 procent under 2020, som nämns som ett värsta scenario, finns det i så fall 4 miljarder dollar kvar i kassan och även möjlighet till en kredit på 2 miljarder dollar, enligt en uträkning hos Fortune.
Bolaget ser även över kostnader och har stoppat nyanställningar, för att försöka ta kontroll över läget.
Coronavirusets utbredning har slagit hårt mot Uber på börsen, som har tappat 45 procent i värde sedan den 21 februari då bolaget hade en topp för att sedan stupa. Ubers taxiverksamhet haltar i spåren av coronaviruset och råder en osäker situation för bolagets chaufförer. I USA är många av storstäderna i princip öde, då det har införts direktiv om att stanna hemma i ett försök att minska smittspridningen.
Restriktionerna i Sverige är hittills inte lika hårda, men ändå har mängder med chaufförer kontaktat Di Digital och berättat att de tappat majoriteten av sina körningar den senare tiden.
Läs också: Förare flaggar för tvärnit – taxiappen svänger efter nya uppgifter
Situationen resulterar i att många gig-arbetare, som Uber-chaufförer är, förlorar stora delar av sin inkomst. På måndagen ställde därför Dara Khosrowshahi en fråga till USA:s president Donald Trump om gig-arbetare skulle kunna få någon slags kompensation för uteblivna intäkter.
Uber har under lång tid fajtats för att få behålla sina chaufförer som konsulter, istället för anställda, för att till exempel undvika kostnader för sjukförsäkring. Uber har också tillsammans med flera bolag som förlitar sig på gig-arbetare, som konkurrenten Lyft och leveranstjänster som Doordash och Postmates, motsatt sig en nyinförd lag i Kalifornien som syftar till att istället anställa.
Dara Khosrowshahi efterfrågar nu, i ljuset av coronakrisen, ett tredje sätt att klassificera arbetskraft för att de ska kunna få kompensation från amerikanska staten. Han menar att det handlar om att behålla flexibiliteten för bolagen och friheten för de som jobbar för dem, samtidigt som att de då kan få en säkerhet.
”Jag ber på ett respektfullt och brådskande sätt att den ekonomiska stimulansen du överväger, tillsammans med andra framtida lagstiftningsåtgärder som svar på COVID-19, inkluderar skydd och fördelar för egenföretagare, inte bara anställda,” skrev Dara Khosrowshahi i ett brev på måndagen, enligt CNBC.
En del av Ubers verksamhet som i stället har ökat under coronakrisen är matleveranstjänsten Eats. Bolaget har också gått ut med att man kommer att leverera 300 000 gratismåltider till vård- och ambulanspersonal i USA och Kanada. Samt att man ger restauranger som har det tufft en rabatt på avgiften. Uber vill också hjälpa till med att leverera coronatester i USA, för att snabba på testförfarandet.
Under de transporter som sker riskerar dock både passagerare och Ubers chaufförer att utsättas för smitta. Bolaget har gått ut med att man erbjuder 14 dagars sjuklön till de som har fått viruset.
Läs också: Techjättarna öppnar plånboken – så mycket spenderas på hjälpinsatser i coronakrisen
Uber har hittills gått med förlust sedan det startades 2009, och tappade totalt 8,5 miljarder dollar i fjol. I samband med att resultatet för det fjärde kvartalet i fjol redovisades gick Dara Khosrowshahi i februari ut och sa att bolaget siktar på att bli lönsamt i slutet av året.
I förra veckan gick Ubers globala finanschef Nelson Chai ut i en intervju med CNBC att bolaget står fast vid sina tillväxtmål för 2020. Var de planerna landar när många av storstäderna mer eller mindre står still återstår att se.