Hoppa till innehållet

Uberutmanaren ett steg närmare börsnotering

Amerikanska taxitjänsten och Uberutmanaren Lyft är på väg mot börsen. 

Foto: Seth Wenig

Uberutmanaren Lyft är i samtal med rådgivare om en börsnotering redan i mars eller april nästa år, rapporterar Bloomberg som hänvisar till källor.

I september förra året rapporterade nyhetsbyrån Reuters att Lyft, som är näst största taxitjänst i USA och som jagar Uber om marknaden, var på väg att anställa en rådgivare för att ta sig närmare börsen.

Nu verkar det alltså ha skett. Planen är enligt Bloomberg att man börjar presentera prospekt för banker redan nu. 

Under Lyfts förra investeringsrunda i juni lyfte bolaget 600 miljoner dollar och höjde därmed värderingen till 15,1 miljarder dollar. 

Det kapitalet ska användas till att utmana Uber, som också planerar en notering under nästa år.

Läs mer: Uber siktar på börsen 2019 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera