Hoppa till innehållet

Umeås Sportswik går på offensiven – öppnar Londonkontor

Den sociala sportappen Sportswik har tecknat avtal med Englands största fotbollsliga för ungdomar. Nu rekryterar grundaren Martin Wiklund nya medarbetare och öppnar kontor i London.

På offensiven: Sportswiks team i Broparken framför Umeälven. Grundaren Martin Wiklund (nummer fyra från höger) tog hem segern vid Di Digital Startup Tour i Umeå 2016.
På offensiven: Sportswiks team i Broparken framför Umeälven. Grundaren Martin Wiklund (nummer fyra från höger) tog hem segern vid Di Digital Startup Tour i Umeå 2016.

Fjolårets finalist i Di Digitals Startup Tour, Umeåbolaget Sportswik, fortsätter att flytta fram positionerna. De senaste veckorna har startupbolaget tecknat flera nya avtal i Storbritannien och öppnat kontor i London.

”Vi har dragit igång en rad samarbeten med fotbollsligor i England under september. Viktigast är Sheffield & District Junior League, som är en av Englands två största ungdomsligor. Vi har även öppnat kontor vid Sussex innovation centre, i Croydon, södra London”, säger vd:n och grundaren Martin Wiklund.

Vårt mål är att lansera globalt.

Sportswik (NTL) kan beskrivas som en nischad social medieplattform för sportbevakning av mindre ligor. Bolagets grundare strävar efter att ersätta idrottslagens Facebook-grupper och Twitter-konton med en app bestående av användargenererat material med resultat, bilder, videos och liverapportering. En del av rapporteringen sköts även automatiskt, med hjälp av artificiell intelligens, AI.

”Startup Tour gav oss den typ av synlighet som är bra att ha när man nätverkar och söker kapital”, säger Martin Wiklund som själv spelat fotboll för Umeå FC när laget befann sig i Superettan.

Erfarenheten innebär att han bland annat fick möta Malmö FF, men en ung Zlatan i laget.

Sportswik grundade han för fem år sedan. Sedan dess har han tagit in cirka 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra TV4, Fort Knox och affärsängeln Jan Snygg.

Under 2017 har Sportswik ökat antalet medarbetare från 6 till 11 personer.

Man har även blivit officiell app för bland annat Stockholms Fotbollsförbund och Västerbottens Fotbollsförbund. Enligt egen utsago har man nu 150 000 medlemmar som under den senaste månaden laddade upp 70 000 mål och matchhändelser, och 14 000 bilder och videoklipp.
Foto:
Sportswiks grundare Martin Wiklund och bolagets app.

”Våra användare är väldigt engagerade och kommer tillbaka månad efter månad. Det ser vi som ett tecken på att vi hittat något som folk gillar”, säger Martin Wiklund.

Startup Tour gav oss den typ av synlighet som är bra att ha när man nätverkar och söker kapital.

När bolaget tog in 10 Mkr i riskkapital i somras sa Martin Wiklund att pengarna skulle användas till att, bland annat tackla den engelska fotbollsmarknaden. Detta har man alltså kommit en god bit med.

”Vårt mål är att lansera globalt. Det sker nog i samband med nästa kapitalrunda, nästa år. Vi vill bli det självklara sociala mediet för alla världens sportklubbar, lag och matcher som inte bevakas av traditionell media”, säger Martin Wiklund.

Läs mer: Hans appbolag tar in kapital: ”Vi gör alla fans till sportreportrar”

Bolaget tjänar just nu pengar genom sponsorintäkter och licenser från ligor och förbund. I fjol omsatte man knappt 3 miljoner kronor, med en förlust på 3,6 Mkr. 

”Men vi fokuserar fortfarande på tillväxt. När tiden är rätt ska vi tjäna pengar på premiumtjänster, mikrobetalningar och förmedling av e-handel”, säger grundaren.

Kommer du på delfinalen för årets upplaga av Startup Tour nu på onsdag den 11 oktober i Umeå?

”Det är klart! Det är spännande att se det som sker på scen och det är bra för nätverkandet. Vi har ganska många pitchevent i Umeå, men Startup Tour är en av de få som får nationell uppmärksamhet”.


Boka biljetter till Di Startup Tour ”Division Norr” på Väven i Umeå den 11 oktober. Gratis för alla som jobbar med startups. Boka här.
Foto: Amanda Lindgren
Sportswiks grundare Martin Wiklund tog hem segern vid Di Digital Startup Tour i Umeå 2016. Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing lämnar över diplom.


Läs mer: De tävlar i Startup Tours ”Division Norr” i UmeåFoto:
Från vänster: Future Orderings app, Applied Group Nordics medgrundare Julia Wikström, Wide Ideas medgrundare Åse Angland Lindvall, Spacetimes medgrundare Anders Broberg, Loogups medgrundare Randy Cottin, Photon Sports webbsida och Smartvideos medgrundare Johanna Björklund.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera