Fjolårets finalist i Di Digitals Startup Tour, Umeåbolaget Sportswik, fortsätter att flytta fram positionerna. De senaste veckorna har startupbolaget tecknat flera nya avtal i Storbritannien och öppnat kontor i London.
”Vi har dragit igång en rad samarbeten med fotbollsligor i England under september. Viktigast är Sheffield & District Junior League, som är en av Englands två största ungdomsligor. Vi har även öppnat kontor vid Sussex innovation centre, i Croydon, södra London”, säger vd:n och grundaren Martin Wiklund.
Vårt mål är att lansera globalt.
Sportswik (NTL) kan beskrivas som en nischad social medieplattform för sportbevakning av mindre ligor. Bolagets grundare strävar efter att ersätta idrottslagens Facebook-grupper och Twitter-konton med en app bestående av användargenererat material med resultat, bilder, videos och liverapportering. En del av rapporteringen sköts även automatiskt, med hjälp av artificiell intelligens, AI.
”Startup Tour gav oss den typ av synlighet som är bra att ha när man nätverkar och söker kapital”, säger Martin Wiklund som själv spelat fotboll för Umeå FC när laget befann sig i Superettan.
Erfarenheten innebär att han bland annat fick möta Malmö FF, men en ung Zlatan i laget.
Sportswik grundade han för fem år sedan. Sedan dess har han tagit in cirka 25 miljoner kronor i riskkapital från bland andra TV4, Fort Knox och affärsängeln Jan Snygg.
Under 2017 har Sportswik ökat antalet medarbetare från 6 till 11 personer.
Man har även blivit officiell app för bland annat Stockholms Fotbollsförbund och Västerbottens Fotbollsförbund. Enligt egen utsago har man nu 150 000 medlemmar som under den senaste månaden laddade upp 70 000 mål och matchhändelser, och 14 000 bilder och videoklipp.
Sportswiks grundare Martin Wiklund och bolagets app.
”Våra användare är väldigt engagerade och kommer tillbaka månad efter månad. Det ser vi som ett tecken på att vi hittat något som folk gillar”, säger Martin Wiklund.
Startup Tour gav oss den typ av synlighet som är bra att ha när man nätverkar och söker kapital.
När bolaget tog in 10 Mkr i riskkapital i somras sa Martin Wiklund att pengarna skulle användas till att, bland annat tackla den engelska fotbollsmarknaden. Detta har man alltså kommit en god bit med.
”Vårt mål är att lansera globalt. Det sker nog i samband med nästa kapitalrunda, nästa år. Vi vill bli det självklara sociala mediet för alla världens sportklubbar, lag och matcher som inte bevakas av traditionell media”, säger Martin Wiklund.
Läs mer: Hans appbolag tar in kapital: ”Vi gör alla fans till sportreportrar”
Bolaget tjänar just nu pengar genom sponsorintäkter och licenser från ligor och förbund. I fjol omsatte man knappt 3 miljoner kronor, med en förlust på 3,6 Mkr.
”Men vi fokuserar fortfarande på tillväxt. När tiden är rätt ska vi tjäna pengar på premiumtjänster, mikrobetalningar och förmedling av e-handel”, säger grundaren.
Kommer du på delfinalen för årets upplaga av Startup Tour nu på onsdag den 11 oktober i Umeå?
”Det är klart! Det är spännande att se det som sker på scen och det är bra för nätverkandet. Vi har ganska många pitchevent i Umeå, men Startup Tour är en av de få som får nationell uppmärksamhet”.
Boka biljetter till Di Startup Tour ”Division Norr” på Väven i Umeå den 11 oktober. Gratis för alla som jobbar med startups. Boka här.
Sportswiks grundare Martin Wiklund tog hem segern vid Di Digital Startup Tour i Umeå 2016. Di Digitals reportrar Jonas Leijonhufvud och Mimi Billing lämnar över diplom.
Läs mer: De tävlar i Startup Tours ”Division Norr” i Umeå
Från vänster: Future Orderings app, Applied Group Nordics medgrundare Julia Wikström, Wide Ideas medgrundare Åse Angland Lindvall, Spacetimes medgrundare Anders Broberg, Loogups medgrundare Randy Cottin, Photon Sports webbsida och Smartvideos medgrundare Johanna Björklund.