Hoppa till innehållet

Underkänt: Storbolagens digitala kompetens sjunker

Digitaliseringen kullkastar bransch efter bransch. Men de stora börsbolagen har i dag färre ledamöter med digital spetskompetens än i fjol. ”Bedrövligt”, säger Styrelseakademiens Suzanne Sandler.

Med makt att förändra. Till vänster Ramsay Brufer, vars Alecta sitter i 14 valberedningar. Jens Henriksson (th), vd på Folksam, är ordförande i Swedbanks valberedning. I mitten Suzanna Sandler, vd för Styrelseakademien. Foto: Press
Med makt att förändra. Till vänster Ramsay Brufer, vars Alecta sitter i 14 valberedningar. Jens Henriksson (th), vd på Folksam, är ordförande i Swedbanks valberedning. I mitten Suzanna Sandler, vd för Styrelseakademien. Foto: Press

För ett drygt år sedan, i februari 2016, visade Di Digital att åtta av tio styrelseledamöter i de svenska storbolagen saknade digital kompetens.

I dag, drygt tolv månader och minst en årsstämma senare, ser situationen likadan ut. Andelen ledamöter med erfarenhet av digitala verksamheter har gått från 22 till 23 procent.

Dock krymper andelen digitala proffs, alltså ledamöter med digital spetskompetens, visar Di Digitals granskning.

Utvecklingen går uppenbarligen för långsamt

Endast 18 av storbolagens i dag 270 ledamöter har arbetat med eller i snabbväxande digitala bolag på denna sida millennieskiftet. Sedan i fjol har andelen minskat från 10 procent till 7 procent.

”Det är inte förvånande men bedrövligt”, säger Suzanne Sandler, vd för den ideella föreningen Styrelseakadmien.

Hon menar att alla företag, oavsett bransch, står inför en digital omvandling som för med sig omfattande utmaningar.

”Detta speglas inte i tillräckligt hög grad i styrelsernas sammansättning. Där går utvecklingen uppenbarligen för långsamt”‚ säger Suzanne Sandler.

Foto: Pensionsjätten Alecta, som förvaltar närmare 800 miljarder kronor, sitter  valberdningen för 14 av börsens 30 storbolag.

Nio av Alectas bolag – däribland ABB, Alfa Laval, SEB och Swedbank – saknar helt styrelseledamöter med bakgrund inom nollnolltalets snabbväxande digitala företag.

Det har inte oroat valberedningarna, säger Alectas ägaransvariga Ramsay Brufer.

”Jag kan inte se att någon av våra valberedningar hyser en oro för digital kompetensbrist i styrelserna”, säger Ramsay Brufer.

Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens 

Assa Abloy, Astra Zeneca, Electrolux och Ericsson har alla tappat ledamöter med digital spetskompetens sedan Di Digitals senaste genomgång.

”Digital kompetens är definitivt viktigt för ett bolag som AstraZeneca”, säger Jacob Lund, Astra Zenecas kommunikationschef.

Nyrekrytering pågår

Han menar att ett steg i rätt riktning var rekryteringen av Microsoft-toppen Jean-Philippe Curtois, som dock avgick ur bolagets styrelse i våras.

”Nyrekrytering åt det hållet pågår. Vår ordförande Leif Johansson är även ordförande i Ericsson och har betydande kunskaper om digitalisering och digitaliseringsprocesser. Det samma gäller flera andra ledamöter”, säger Jacob Lund.

En del av kompetenstappet går att härleda till att Autoliv har ersatt Nokia i storbolagslistan. Därmed föll fyra ledmöter med spetskompetens bort. Men även om Nokias ledamöter inkluderats hade minskningen varit markant.

Bland annat Swedbanks andel digitala ledmöter har sjunkit sedan Di Digitals senaste granskning. Den enda av styrelsemedlemmarna som kvalar in är Mats Granryd, tidigare toppchef inom Ericsson.

”Vi tittade framförallt efter tydlig digital kompetens, bankkompetens och regleringskompetens”, säger Folksams vd Jens Henriksson, ordförande i Swedbanks valberedning, om den senaste rekryteringsomgången.

Hur man kommunicerar med kund ändrar sig oerhört snabbt

Han menar att även nytillskottet Annika Poutiainen, som bland annat varit chef för marknadsövervakningen på Nasdaq Nordics, kvalar in som en digital rekrytering.

”Bankvärlden står inför en väldigt stor omvandling. Vi nominerade fyra stycken nya ledamöter senast. Två av dem hade digital kompetens. Jag tycker det är ett tydligt steg på vägen”‚ säger Jens Henriksson.

SSAB är ett av de sex storbolag som saknar styrelsemedlemmar med digital kompetens.

”Jag vet att det sedan årsstämman har förekommit en strategidiskussion om digitaliseringens möjligheter och hot”, säger Industrivärdens Lars Pettersson, ordförande i SSAB:s valberedning.

Vore det inte bra med någon som är hemmastadd i digitala frågor?

”Många tänker att man ska ta in en it-expert men det är inte nyckeln till framgång. Nyckeln är att se hur man kan utveckla affärsprocesser i alla led. Den kompetensen finns i styrelsen.”

Lars Pettersson syftar till exempel på ordföranden Bengt Kjells förflutna som ordförande för e-handlaren Skånska Byggvaror och ledamotens Petra Einarssons erfarenheter av digitalisering inom Sandvik.

Det enda storbolaget som har ökat sin andel ledamöter med digital spetskompetens är Kinnevik. Där här två digitala ledmöter blivit fyra sedan investmentbolaget rekryterat Google-toppen Mario Queiroz och Lothar Lanz, ordförande för den tyska e-handlaren Zalando.

Nordea har alltjämt två ledamöter av åtta med digital spetskompeten. Det placerar bolaget högst bland storbankerna.

”Hur man kommunicerar med kund ändrar sig oerhört snabbt i bankvärlden”‚ säger Ramsay Brufer på Alecta, som har en representant i Nordeas valberedning.

”Digitaliseringen är en av de viktigaste förändringarna i bankvärlden på senare år. Konkurrensen inom finansindustrin är annorlunda i dag än den var för tjugo år sedan”, säger han.

Läs mer: ”Niklas Zennström och Stina Bergfors har förnyat H&M:s styrelse”Foto: Sammy Steen/Rebecka Uhlin
Stina Bergfors, tidigare Sverigechef på Google, och Skype-grundaren Niklas Zennström sitter båda i H&M:s styrelse. Foto: Sammy Steen/Rebecka Uhlin

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera