Att kvinnor är underrepresenterade i techsektorn är välkänt. På tre av branschens succébolag – Spotify, Klarna och Izettle – utgör kvinnor mellan 35 och 40 procent av alla anställda.
Inom segmentet datorspel är mansdominansen än större. På Massive Entertainment i Malmö är 14 procent av personalstyrkan kvinnor. Motsvarande siffra på spelbolaget THQ Nordic är 13 procent. Av kursraketen Paradox 243 anställda är 21 procent kvinnor.
Här ser Anna Felicia Valdés en affärsmöjlighet. Hennes nyligen lanserade rekryteringstjänst Unicornia är till för arbetsgivare inom techbranschen som söker kvinnor eller ickebinära, alltså personer som varken känner sig som man eller kvinna.
”Syftet är att skapa mer jämställdhet i teknikbranschen. Tanken är att de ska göra något konkret för att öka andelen kvinnor och icke-binära på de här bolagen”, säger Unicornias grundare.
Projektet tog form under våren, då Anna Felicia Valdés var på väg att lämna sitt jobb på den digitala produktbyrån Ustwo i Malmö. Hon gick med i Facebook-grupper som ”Teknikkvinnor” och ”Tjejer som kodar”.
Läs mer: Min Doktors tidigare vd tar in namnkunniga delägare
Hon tog hjälp av utvecklaren Kenny Lövrin och i maj började Unicornia ta emot intresseanmälningar för en jobbportal för kvinnor. 70 personer anmälde sig.
”Jag förstod att det fanns en affärsmöjlighet i en rekryteringstjänst för tjejer. Ingen fokuserar specifikt på tjejer.”
Sajten lanserades i mitten på juni och har i dag 100 medlemmar. Bland arbetsgivarna som annonserar på sajten finns Massive Entertainment, Saab och designstudion Block Zero.
”Just nu så är vi helt gratis men i framtiden ska företagen betala en avgift för att lägga upp en annons på vår sajt. Vi kommer alltid att vara gratis för användaren. Vi har inte landat i en affärsmodell än. Det kommer att itereras i takt med att tjänsten utvecklas.”
Det finns många sajter som förmedlar jobbannonser. Varför söka sig till er?
”Ingen rekryteringsplattform fokuserar specifikt på tjejer, utan de är öppna för alla. Utmaningen är att tjejer inte vågar söka för att de tror att de är underkvalificerade, medan killar söker ändå. Hos oss ser de att företagen skickar signalen att de vill ha fler kvinnor eller icke-binära.”
Läs mer: Granskning: Kvinnliga entreprenörer får mindre än 1 procent av riskkapitalet