Hoppa till innehållet

Facebook bojkottas av amerikansk annonsjätte – tappar miljarder

Dagligvarujätten Unilever väljer att bojkotta annonsering på Facebook och Twitter i USA åtminstone under resterande delen av 2020. Beslutet grundar sig i att plattformarna inte markerat tillräckligt mot hatiska budskap, skriver bolaget enligt Wall Street Journal.

Både Facebook och Twitter backade kraftigt på Wall Street efter beskedet.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Beskedet att Unilever lämnar både Twitter och Facebook kan bli ett stort bakslag för de båda sociala mediejättarna. Unilever har de senaste åren haft en marknadsföringsbudget på nästan 8 miljarder dollar per år, enligt CNBC.

Bolaget hänvisar beslutet till att plattformarna inte tagit sitt ansvar när det kommer till att markera mot hatiska budskap, och att det därför inte längre går att annonsera med tanke på ”den nuvarande polariseringen” och att USA snart går till val.

”Att fortsätta att annonsera på dessa plattformar för närvarande skulle inte ge mervärde för människor och samhälle”, skriver Unilever i ett uttalande. 

Den senaste tiden har framför allt Facebook varit föremål för kritik i takt med att vd:n Mark Zuckerberg till en början inte velat moderera president Donald Trumps kontroversiella inlägg om att sätta in militär mot demonstranter i USA.

Medan Twitter valt att moderera politikers inlägg, som att i Twitters fall sätta varningsflagg på vissa av Donald Trumps tweets, har Facebook låtit presidentens ord stå okommenterade.

Facebooks förhållningssätt har lett till att flera stora företag valt att bojkotta annonsering på plattformen. Bland annat har glasstillverkaren Ben & Jerrys samt klädmärkena North Face och Patagonia slutat att annonsera på Facebook.

Det senaste dygnet har även teleoperatören Verizon, med Hans Vestberg som vd och styrelseordförande, kommit med beskedet att de bojkottar annonsering på Facebook med hänvisning till bolagets hantering av Donald Trumps uttalanden.

”Vi pausar reklam tills det finns en lösning som är lika hållbar som den vi har nått med Youtube och andra partner”, säger presschef John Nitti i ett pressmeddelande enligt Nyhetsbyrån Direkt.

Andra bolag som Nestlé och Proctor & Gamble har i stället uppmanat Facebook om att se över policy och riktlinjer, noterar nyhetsbyrån.

Aktierna för Facebook och Twitter hade tappat drygt 7 procent när New York-börserna stängde på fredagen.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera