Youtubenätverket United Screens (NTL) fortsätter att växa i rask takt. Under 2016 ökade omsättningen med drygt 50 procent till närmare 82 miljoner kronor.
”För ett år sedan gick vi ut och spådde en omsättning på 75-80 miljoner kronor under 2016. det känns bra att slå den prognosen”, säger vd Malte Andreasson.
Förlusten uppgick till -2,3 Mkr, att jämföra med ett nollresultat under 2015.
”Resultatet är helt enligt plan. Vi återinvesterar våra intäkter i tillväxt”, säger vd:n.
Bakom framgångarna finns ett växande stall med så kallade Youtubeprofiler som United Screens utvecklar och säljer in hos annonsörer. Några exempel på dessa är:
- Therese Lindgren, som når merparten av alla svenska kvinnor under 40 år med sin Youtubekanal om relationer, skönhet och hälsa.
- Jonas Ring, som under namnet Sp4zie når 8 miljoner tittare per månad med sin kombination av dataspelande och engelskspråkig underhållning.
- Johan Hedberg från Uppsala som slagit igenom ordentligt på senaste med sin Youtubekanal Matgeek som når 3-4 miljoner tittare per månad.
”Johan Hedberg är ett tecken i tiden. Han är 40 år och hans ämne är mat. Det visar att publiken har breddats väldigt mycket bara det senaste året”, säger Malte Andreasson.
Bolagets nätverk används idag som annonsyta av stora annonsörer som Carlsberg, SCA och Ellos.
”Vi märker att annonsörerna har större förtroende för denna typ av marknadsföring. Man vill ha långsiktiga samarbeten med profiler som matchar den målgrupp man vill nå ut till. Exempelvis har SCA i tre år samarbetat med vår kanal Gravid vecka för vecka som har en halv miljon visningar per månad”, säger försäljningschef Nicole Haman.
United Screens håller just nu på att ta in kapital från en eller flera nya ägare. Målet är att öka tillväxten och dra igång verksamheten bortom Sverige, Norge och Finland när man idag har kontor.
”Vi har en handfull intressenter och ska bli klara med denna finansieringsrunda i god tid innan sommaren. Nästa steg blir att expandera till ett nytt land i norra Europa. Vilket beror lite på vem eller vilka de nya investerarna blir”, säger vd Malte Andreasson.
Han menar att alla pilar pekar på fortsatt start tillväxt både i Sverige och internationellt. Traditionellt tv-tittande minskar, tidningar och tidskrifter har det svårt och online-video ökar konstant.
”En milstolpe var när vi i slutet på hösten gick om TV3 i daglig räckvidd i målgruppen under 45 år. Idag har vi en månatlig räckvidd på närmare 4 miljoner bara i Sverige”, säger han.
United Screens grundades 2013 av Stina Bergfors (NTL), tidigare Sverigechef på Google, Malte Andreasson, tidigare toppchef på TV4, och Oscar Höglund, som idag är medgrundare och vd på Epidemic Sound.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.