Annons

Svenska elbilsbolaget slår ifrån sig krisstämpeln

Lewis Horne, vd på Uniti och en prototyp av bolagets modell Uniti One.
Lewis Horne, vd på Uniti och en prototyp av bolagets modell Uniti One. Foto: Press/Karin Olander (Di).
Igår torsdag framkom uppgifter om att Uniti hänger på fallrepet. Men ledningen för det skånska bolaget, som i flera år haft en ambition om att börja bygga elbilar, viftar bort farhågorna om ekonomisk kris.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Schibsted-ägda sajten Bytbil.se var först med att rapportera om att bilbolaget befinner sig i akut kris. Enligt Bytbil var Skånebolagets problem kända för ledningen i mitten av oktober – då de började ta emot förhandsbeställningar av kunderna.

Nu har det skånska bolaget bland annat upprättat en kontrollbalansräkning som visar att det egna kapitalet är minus 9,4 miljoner kronor, och bolagets revisor har hoppat av sitt uppdrag.

Läs mer: Uppgifter: Akut kris för svenska elbilsutmanaren 

Vi har tidigare varit sena med betalningar som ibland sker i startups.

Unitis ledning har inte gått att nå telefonledes, men i en mejlkonversation hävdar bolagets marknadschef att elbilsprojektet inte alls balanserar på slak lina.

”Vi har en robust finansiell plan vilken vi jobbar mot. Att ta in kapital är en pågående process som vi har planerat för och som sker allt eftersom vi utvecklas och växer”, skriver Unitis marknadschef Robin Eriksson.

Han vill inte närmare kommentera kontrollbalansräkningen som i regel innebär att bolagets kassa sinar rejält eller redan har tömts.

”Kontrollbalansräkning är lagstadgat och något vi följer”, meddelar Robin Eriksson kortfattat.

Stämmer det att Uniti ”vid flera tillfällen inte betalat skatter och avgifter i rätt tid”?

”Vi har betalat alla skatter och avgifter men vi har tidigare varit sena med betalningar som ibland sker i startups när investeringar blir försenade”, säger Robin Eriksson. 

Uniti har i flera år haft ambitionen att bygga små elbilar. Men än så länge har man inte kunnat visa upp en prototyp. Under resans gång har bolaget dock tagit emot löpande beställningar från kunder som betalat handpenning, och där tidigare utlovade leveranstider har blivit uppskjutna.

Lägg därtill bolagets forna planer på en storskalig bilproduktion i Landskrona, med löfte om uppåt 1 000 nya jobb, som helt rann ut i sanden.

Robin Eriksson hävdar dock att billeveranserna kommer att påbörjas i mitten av 2020. Men hittills har Uniti samtidigt vägrat att berätta om eventuella samarbetsformer och avtal som bolaget har med andra företag, som en slags garanti för att man verkligen kommer att få till stånd en elbilsproduktion.

Läs mer: Köpare får betala för eldrivna citybilen – utan att ha sett den 

Tidigare har Robin Eriksson lovat ett mer detaljerat besked från Uniti om bilproduktionen.

Han försäkrade också att informationen kommer att meddelas innan bilbolagets kunder ska bekräfta sin slutliga fordonskonfiguration, vilket sker innan kundens bilbeställning börjar tillverkas i fabriken. Fram till dess ska kundernas handpenning vara helt återbetalningsbar.

”För alla kunders sinnesfrid vill vi återigen påpeka att alla bokningar är helt återbetalningsbara och de ligger på ett separat konto och används ej. Vi ser fram emot att visa upp vår produktionsbil i de kommande månaderna samtidigt som vi jobbar för att leverera de första bilarna till kunder från mitten av 2020 och framåt”, kommenterar Robin Eriksson.

Artikeln är skriven av Dagens industris och HD Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer