Hoppa till innehållet

Uniti visar upp sin elbil

Uniti visade under torsdagen upp sin crowdfundade elbil för allmänheten för första gången. Leveransstart är beräknad till 2019 – trots att finansieringen är långt ifrån slutförd.

Lewis Horne, som är vd för Uniti, med den nya designen.
Lewis Horne, som är vd för Uniti, med den nya designen.

Under torsdagen visade Uniti upp sin elbil Uniti One under ett evenemang på företagets produktionsanläggning i Landskrona. 

”Jag överväldigad av tacksamhet för att det är så många som har jobbat så hårt och stöttat oss”, säger Lewis Horne, Unitis vd, till Di Digital.

Det var första gången bilen visades upp för allmänheten och det som förevisades var bland annat bilens förarlösa egenskaper, automatiska dörrar och touch screen.

Läs även: Tesla färdiga med världens största batteri 

Bilen uppges ha ett batteripaket på 22 kWh och kunna gå 30 mil på en laddning. Att ladda kolfiberbilen för 20 mils körning uppges ta en halvtimme. Toppfarten anges till 130 km/h.

Detalj från interiören. Foto: Press

Styrning, gas och broms kan skötas med en ratt eller med en pekskärm och joystick.

Bilen ska kosta 145 000 kronor, och 199 000 kronor om den är fullt utrustad. Inför lanseringseventet i Landskrona hade omkring 1 000 icke-bindande förbeställningar gjorts. Leveransstart är beräknad till 2019.

Men du väljer inte mellan oss och en Tesla, utan mellan oss och en mindre familjebil

Hur skiljer ni er från Tesla?

”De säljer premium-sedaner med lång räckvidd. Men du väljer inte mellan oss och en Tesla, utan mellan oss och en mindre familjebil.”

Ett nyligen aviserat samarbete med Mediamarkt innebär att det går att se bilen på två av kedjans varuhus i Stockholm och Malmö. Industriella partners är bland annat Siemens och Kuka Robotics. Ett samarbete med Eon innebär att energijätten erbjuder köpare av en Uniti-bil i Sverige solel för fem år.

Di Digital har tidigare kunnat berätta att bolagets ursprungliga planer på en finansieringsrunda på motsvarande omkring 570 miljoner kronor ändrades till en crowdfundingkampanj med ett mål på 35 miljoner kronor. I december hade 22 miljoner kronor samlats in.

Läs mer: ”Skånes Tesla” ville ta in en halv miljard – nu är målet 35 miljoner kronor

Bolaget grundades i januari 2016 och omkring 40 personer jobbar i dag med projektet. Prototypen finansierades genom en crowdfundingkampanj på Fundedbyme som samlade in drygt 10 miljoner kronor.

Uniti uppger även att planen är att fabriken i Skåne ska kunna producera 50 000 exemplar till en kostnad av 300 till 950 miljoner kronor, alltså långt mer än vad bolaget hittills har säkrat i finansiering.

Detalj från exteriören. Foto: Press

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera