Hoppa till innehållet

Universal Avenue köper byrå och tar in 54 miljoner

Digitala säljbolaget Universal Avenue tar ett stort kliv framåt med ett uppköp och nytt klirr i kassan.

Från vänster övre raden medurs: Johan Lilja, grundare och vd Universal Avenue, Carl-Johan Kihlbom, partner Varvet, Jon Kindell, partner Varvet och Johan Halse, partner Varvet.
Från vänster övre raden medurs: Johan Lilja, grundare och vd Universal Avenue, Carl-Johan Kihlbom, partner Varvet, Jon Kindell, partner Varvet och Johan Halse, partner Varvet.Foto: Pressfoto

Universal Avenue (NTL) köper upp digitala byrån Varvet, med 23 anställda och säte i Stockholm och Göteborg.

Enligt Universal Avenues vd och grundare, Johan Lilja, handlar uppköpet om ett led i det digitala säljbolagets strategi för att fortsätta utveckla den digitala plattformen.

”Att vi får ombord teamet på Varvet gör det möjligt att accelerera utvecklingen för att ännu snabbare kunna möta den ökande efterfrågan som vi ser från marknaden”, säger han. 

Universal Avenue erbjuder en plattform som kopplar samman digitala lösningar med företagskunder, som exempelvis restauranger, via utvalda partners. Man erbjuder även tjänster inom digital marknadsföring.

Läs mer: Värderingen slaktad när Universal Avenue får bryggfinansiering 

Varvet grundades 2008 och bygger digitala produkter, verktyg och appar. Man har jobbat med allt från startups till större bolag som Hemnet och Electronic Arts.

”Vi ser en enorm potential i Universal Avenues affärsidé och den digitala plattformen”, säger Carl-Johan Kihlbom som är partner på Varvet och som i samband med affären tar en plats i Universal Avenues styrelse.

Samtidigt som Universal Avenue köer Varvet säkrar bolaget också upp 54 miljoner kronor genom ett tillskott från investmentbolaget Moor genom en aktiekonvertibel. Samtidigt konverteras en tidigare konvertibel på drygt 9 Mkr.

”Att vi ökar vårt engagemang är ett kvitto på att vi tror på bolaget och potentialen framåt. Förvärvet av Varvet kan accelerera leveransen på intresset från marknaden och stärker långsiktigt bolagets förutsättningar globalt”, säger Rovio-profilen Kaj Hed, som står bakom Moor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera