Annons

Universal Avenue köper byrå och tar in 54 miljoner

Från vänster övre raden medurs: Johan Lilja, grundare och vd Universal Avenue, Carl-Johan Kihlbom, partner Varvet, Jon Kindell, partner Varvet och Johan Halse, partner Varvet.
Från vänster övre raden medurs: Johan Lilja, grundare och vd Universal Avenue, Carl-Johan Kihlbom, partner Varvet, Jon Kindell, partner Varvet och Johan Halse, partner Varvet. Foto: Pressfoto
Digitala säljbolaget Universal Avenue tar ett stort kliv framåt med ett uppköp och nytt klirr i kassan.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Universal Avenue (NTL) köper upp digitala byrån Varvet, med 23 anställda och säte i Stockholm och Göteborg.

Enligt Universal Avenues vd och grundare, Johan Lilja, handlar uppköpet om ett led i det digitala säljbolagets strategi för att fortsätta utveckla den digitala plattformen.

”Att vi får ombord teamet på Varvet gör det möjligt att accelerera utvecklingen för att ännu snabbare kunna möta den ökande efterfrågan som vi ser från marknaden”, säger han. 

Universal Avenue erbjuder en plattform som kopplar samman digitala lösningar med företagskunder, som exempelvis restauranger, via utvalda partners. Man erbjuder även tjänster inom digital marknadsföring.

Läs mer: Värderingen slaktad när Universal Avenue får bryggfinansiering 

Varvet grundades 2008 och bygger digitala produkter, verktyg och appar. Man har jobbat med allt från startups till större bolag som Hemnet och Electronic Arts.

”Vi ser en enorm potential i Universal Avenues affärsidé och den digitala plattformen”, säger Carl-Johan Kihlbom som är partner på Varvet och som i samband med affären tar en plats i Universal Avenues styrelse.

Samtidigt som Universal Avenue köer Varvet säkrar bolaget också upp 54 miljoner kronor genom ett tillskott från investmentbolaget Moor genom en aktiekonvertibel. Samtidigt konverteras en tidigare konvertibel på drygt 9 Mkr.

”Att vi ökar vårt engagemang är ett kvitto på att vi tror på bolaget och potentialen framåt. Förvärvet av Varvet kan accelerera leveransen på intresset från marknaden och stärker långsiktigt bolagets förutsättningar globalt”, säger Rovio-profilen Kaj Hed, som står bakom Moor.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies