Stockholmsbaserade Universal Avenue (NTL) vill förändra försäljningsbranschen. Bolaget har utvecklat en plattform som kopplar samman frilansande försäljare, varumärken och företagskunder.
Idén har hittills lockat drygt 140 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List. Universal Avenue har också testat sin plattform på ett flertal marknader utanför Sverige.
Nu tvingas dock bolaget göra sig av med personal. Enligt vd Johan Lilja rör det sig om elva anställda som kan tvingas gå. Det innebär i så fall att bolaget kommer att ha runt 30 anställda kvar i Sverige.
”Det är förstås tråkigt att några kollegor måste lämna företaget men samtidigt tror vi att vi tar ett nödvändigt steg för att utveckla vår affärsmodell och stärka vår position”, säger Johan Lilja i ett uttalande.
Universal Avenue kommer samtidigt att dra sig tillbaka från de marknader man har testat modellen på under det senaste halvåret.
Tanken blir nu att ”fokusera på den inhemska marknaden” och samtidigt lansera en ny partnerskapsmodell utanför Sverige, skriver bolaget.