Hoppa till innehållet

Universal Avenue skär ner – 11 anställda kan tvingas bort

Den hajpade säljplattformen, med drygt 140 miljoner kronor i riskkapital i ryggen, skär ner på verksamheten.

Johan Lilja är vd för Universal Avenue.
Johan Lilja är vd för Universal Avenue.Foto: Press

Stockholmsbaserade Universal Avenue (NTL) vill förändra försäljningsbranschen. Bolaget har utvecklat en plattform som kopplar samman frilansande försäljare, varumärken och företagskunder.

Idén har hittills lockat drygt 140 miljoner kronor i riskkapital, enligt Nordic Tech List. Universal Avenue har också testat sin plattform på ett flertal marknader utanför Sverige.

Nu tvingas dock bolaget göra sig av med personal. Enligt vd Johan Lilja rör det sig om elva anställda som kan tvingas gå. Det innebär i så fall att bolaget kommer att ha runt 30 anställda kvar i Sverige.

”Det är förstås tråkigt att några kollegor måste lämna företaget men samtidigt tror vi att vi tar ett nödvändigt steg för att utveckla vår affärsmodell och stärka vår position”, säger Johan Lilja i ett uttalande.

Universal Avenue kommer samtidigt att dra sig tillbaka från de marknader man har testat modellen på under det senaste halvåret.

Tanken blir nu att ”fokusera på den inhemska marknaden” och samtidigt lansera en ny partnerskapsmodell utanför Sverige, skriver bolaget.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera