Hoppa till innehållet

Uppgift: Spotify betalade miljardbelopp för sportpodd-bolag

Spotify betalade 2,4 miljarder kronor för det amerikanska produktionsbolaget The Ringer. Det rapporterar Bloomberg, med hänvisning till en källa med insyn.

Kollage: Bill Simmons har grundat produktionsbolaget The Ringer.
Kollage: Bill Simmons har grundat produktionsbolaget The Ringer.

För en vecka sedan meddelade Spotify att man köper det amerikanska produktionsbolaget The Ringer – som gör poddar om nöje, popkultur och framför allt sport. Prislappen var då hemlig, men enligt pressmeddelandet skulle affären bli klar under första kvartalet.

Nu rapporterar Bloomberg att prislappen ligger på 250 miljoner dollar, motsvarande 2,4 miljarder kronor. Nyhetsbyrån hänvisar till en källa med insyn.

The Ringer grundades 2016 av den före detta ESPN-kommentatorn Bill Simmons och i portföljen finns i dagsläget över 30 poddar med sammanlagt omkring 100 miljoner månatliga nedladdningar. 

Läs mer: Spotify-konkurrent köper in sig i svenska Soundcloud

Den svenska streamingjätten har det senaste året köpt fyra poddbolag: produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast, teknikplattformen Anchor och nu senast The Ringer. Enligt Bloomberg är den totala notan för dessa affärer därmed cirka 5,8 miljarder kronor (600 miljoner dollar.

I november gick Spotify om Apple på bland annat den svenska podcastmarknaden. Spotify uppgav nyligen att 16 procent av bolagets användare nu lyssnar på poddar via tjänsten, och att dessa tillbringar mer tid än andra på plattformen.

Läs mer: Spotify utklassar tillväxtprognos – men förlusten ökar och aktien backar

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera