Annons

Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade”

Amazon köpte domännamnet Amazon.se under 2017.
Amazon köpte domännamnet Amazon.se under 2017.
Amazon fortsätter att rekrytera personal i Sverige. Men målet om en lansering inför Black Friday i november svävar i fara, enligt källor till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ryktena om Amazons planer på en nordisk lansering fortsätter att frodas. Men enligt en väl insatt källa som Di Digital talat med tyder mycket på att lanseringen inte blir av som planerat, det vill säga innan Black Friday i november.

”Min bild är att Amazon har haft svårt att hitta rätt folk i Sverige. Jag har talat med en person som blev uppringd av en sydafrikansk headhunter för ett par veckor sedan angående ett jobb inom onlinemarknadsföring på Amazon i Norden. Bilden var att Amazon inte skulle hinna med en lansering i år”, säger en person inom den svenska e-handelsmarknaden som vill förbli anonym.

Läs mer: Så mycket fick Amazon betala för domänen amazon.se

Källan har även kontakt med en insatt person på Posten, som uppger att de har ett ramavtal med Amazon. Men även där har dialogen med Amazon stannat av på senaste. Ovanpå det har källan även hört från en vd på en större svensk nätbutik, som jobbar mot teamet på Amazon Marketplace i Storbritannien, att de just nu ännu inte börjat planera för en nordisk lansering.

Amazon Marketplace är en plattform som låter andra e-handelsleverantörer sälja sina produkter via Amazon. Om Amazon lanserar en svensk nätbutik är det troligt att även Amazon Marketplace rullas ut, ihop med ett antal europeiska partners från start.

”Sånt måste göras flera månader i förväg om det ska fundera", säger källan. 

Läs mer: Clas Ohlson inleder samarbete med Amazon 

Även Sveriges okrönta ehandelskung, Apoteas grundare Pär Svärdson, tror att Amazons nordiska satsning är försenad.

”Ska man lansera tjänsten innan Black Friday måste det ske de närmaste veckorna. Man måste hinna lösa de problem som uppstår innan man kommer upp i riktigt stora volymer”, säger han.

Läs mer: Pär Svärdson var nära att sälja Adlibris till Amazon

Pär Svärdson, som var nära att sälja sitt första bolag Adlibris till Amazon för knappt 20 år sedan, gissar att Amazon lanserar en svensk sajt till våren. Han tror att man inledningsvis använder lagret i Tyskland, och bygger ett nordiskt lager först när affärerna tar fart.

”Jag tror inte man börjar med att bygga ett lager i Sverige. Se på Spanien. Den marknaden fick sina leveranser från Tyskland framtill alldeles nyligen”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies