Hoppa till innehållet

Uppgifter: ”Amazons Sverigeplaner försenade”

Amazon fortsätter att rekrytera personal i Sverige. Men målet om en lansering inför Black Friday i november svävar i fara, enligt källor till Di Digital.

Amazon köpte domännamnet Amazon.se under 2017.
Amazon köpte domännamnet Amazon.se under 2017.

Ryktena om Amazons planer på en nordisk lansering fortsätter att frodas. Men enligt en väl insatt källa som Di Digital talat med tyder mycket på att lanseringen inte blir av som planerat, det vill säga innan Black Friday i november.

”Min bild är att Amazon har haft svårt att hitta rätt folk i Sverige. Jag har talat med en person som blev uppringd av en sydafrikansk headhunter för ett par veckor sedan angående ett jobb inom onlinemarknadsföring på Amazon i Norden. Bilden var att Amazon inte skulle hinna med en lansering i år”, säger en person inom den svenska e-handelsmarknaden som vill förbli anonym.

Läs mer: Så mycket fick Amazon betala för domänen amazon.se

Källan har även kontakt med en insatt person på Posten, som uppger att de har ett ramavtal med Amazon. Men även där har dialogen med Amazon stannat av på senaste. Ovanpå det har källan även hört från en vd på en större svensk nätbutik, som jobbar mot teamet på Amazon Marketplace i Storbritannien, att de just nu ännu inte börjat planera för en nordisk lansering.

Amazon Marketplace är en plattform som låter andra e-handelsleverantörer sälja sina produkter via Amazon. Om Amazon lanserar en svensk nätbutik är det troligt att även Amazon Marketplace rullas ut, ihop med ett antal europeiska partners från start.

”Sånt måste göras flera månader i förväg om det ska fundera", säger källan. 

Läs mer: Clas Ohlson inleder samarbete med Amazon 

Även Sveriges okrönta ehandelskung, Apoteas grundare Pär Svärdson, tror att Amazons nordiska satsning är försenad.

”Ska man lansera tjänsten innan Black Friday måste det ske de närmaste veckorna. Man måste hinna lösa de problem som uppstår innan man kommer upp i riktigt stora volymer”, säger han.

Läs mer: Pär Svärdson var nära att sälja Adlibris till Amazon

Pär Svärdson, som var nära att sälja sitt första bolag Adlibris till Amazon för knappt 20 år sedan, gissar att Amazon lanserar en svensk sajt till våren. Han tror att man inledningsvis använder lagret i Tyskland, och bygger ett nordiskt lager först när affärerna tar fart.

”Jag tror inte man börjar med att bygga ett lager i Sverige. Se på Spanien. Den marknaden fick sina leveranser från Tyskland framtill alldeles nyligen”, säger han.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera