Hoppa till innehållet

Uppgifter: Facebook jobbar på en Clubhouse-dödare

Facebook har, enligt källor till New York Times, satt igång utveckling av en egen variant av Clubhouse, den ljudbaserade sociala plattformen som väckt stor uppmärksamhet den senaste tiden.

Mark Zuckerberg har själv hörts i den nya succéappen Clubhouse – men uppges nu vilja utmana plattformen.
Mark Zuckerberg har själv hörts i den nya succéappen Clubhouse – men uppges nu vilja utmana plattformen.

Enligt källorna ska arbetet med en egen produkt än så länge vara i ett väldigt tidigt skede. En talesperson för Facebook säger följande till tidningen, utan att bekräfta arbetet med en Clubhouse-variant:

”Vi har sammanlänkat folk med hjälp av ljud och video under många år och tittar alltid på nya sätt att förbättra den upplevelsen.”

Läs mer: Heta appen lockar eliten att snacka öppet

Facebook är inte ensamma om att vilja konkurrera med den senaste tidens appraket. Även Twitter har lanserat en beta-version av en samtalstjänst som är snarlik Clubhouse. Twitter Spaces började testas i december förra året, men har en begränsning på tjugo deltagare per rum.

Den samtalsfokuserade appen, hittills endast tillgänglig för Apple-användare och via inbjudningar, toppar nedladdningslistor i flera länder. Appen lanserades i mars förra året och har på sistone snabbt ökat antalet användare som uppges till cirka 3,5 miljoner globalt. Framför allt har trenden drivits av namnkunniga deltagare som Teslas grundare Elon Musk.

Kina meddelade i måndags att appen, likt Facebook och Twitter, blockeras i landet.

Lyssna på när Di Digital-redaktionen diskuterar Clubhouse i senaste avsnittet av Digitalpodden.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera