Hoppa till innehållet

Uppgifter: Facebook släpper smarta högtalare

Facebook uppges släppa två smarta högtalare i sommar, enligt Digitimes som hänvisar till källor med insyn.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg.Foto: David Paul Morris/ AP
Foto: Paul Sakuma/ AP

Samtidigt som Apple försöker ta ett steg bort från hårdvara går Google och Facebook åt motsatt håll. I slutet av januari uppgav Google att de lägger över 8 miljarder kronor på sin mobilsatsning. Nu kommer uppgifter från Digitimes att Facebook ska släppa smarta högtalare. 

De två produkterna går under kodnamnen Aloha och Fiona. Båda kommer med en tryckskärm på femton tum som tillhandahålls av LG. Tillverkningen av högtalarna är taiwanesiska Pegatron, enligt uppgift.

Personer involverade i produktionskedjan uppgav att Facebook initialt siktade på en lansering i maj. Den planen skrotades emellertid för att ge utrymme åt en förbättring av den akustiska kvalitén i produkterna och en modifiering i mjukvaran. Nu är planen att lansera dem i juli.

Läs även: Amazon dubblar satsningen på röstassistenten Alexa 

Aloha, som kommer att marknadsföras under namnet Portal, beskrivs vara den mer sofistikerade varianten och kommer att erbjuda sociala media-funktioner och potentiellt musik. Facebook har licensavtal med Sony och Universal Music.

Marknaden för smarta högtalare håller på att bli allt trängre med aktörer som Amazon, Google, Microsoft och Apple redan involverade. Baserat på analysföretaget Canalys uppskattningar väntas antalet smarta högtalare dubblas till över 50 miljoner enheter under 2018 jämfört med 2017.

(Finwire/ Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera