Hoppa till innehållet

Uppgifter: Kinesiska konkurrenten Tencent siktar på högre börsvärde än Spotify

Den kinesiska musikstreamingstjänsten TME Group är mycket nära en börsnotering och siktar på att nå ett börsvärde på 265 miljarder kronor. Därmed skulle man värderas betydligt högre än sin konkurrent och delägare Spotify.

Pony Ma Huateng, styrelseordförande och vd för Tencent.
Pony Ma Huateng, styrelseordförande och vd för Tencent.Foto: Kin Cheung

Den kinesiska teknikjätten Tencent är mycket nära att börsnotera sin musiktjänst i USA. TME Group, som bolaget heter, har nu anlitat fyra stora investmentbanker för att driva igenom noteringsprocessen. Det rapporterar Financial Times med hänvisning till källor

Enligt nya uppgifter siktar bolaget på att nå en värdering på 30 miljarder dollar, motsvarande 265 miljarder kronor, på New York-börsen. Tidigare rapporter har gjort gällande att TME Group ville nå en värdering på 211 miljarder kronor.

Tidningen uppger också att bolaget siktar på att ta in uppemot 4 miljarder dollar, eller 35 miljarder kronor, i en nyemission.

Läs mer: Källor: Tencent Music ska noteras i år 

Bankerna anser att TME:s starka ställning på den kinesiska marknaden och dess växande användarskara motiverar den ambitiösa prislappen, skriver Financial Times.

Tencent Music, som är streamingtjänstens officiella namn, har cirka 700 miljoner månatliga användare i Kina, inräknat för både dator- och mobilanvändare. Bolaget äger för tillfället 78 procent av marknadsandelarna inom musikströmning i Kina.

Priset på Spotifys aktie kommer dock bli avgörande för TME:s värdering när noteringen väl ska ske, uppger en källa för Financial Times. Spotifys nuvarande börsvärde uppgår till cirka 245 miljarder kronor, alltså betydligt lägre än Tencents målsättning.

Läs mer: Spotifykonkurrenten Tencent Music tar nästa steg mot börsen 

Konkurrenterna Spotify och Tencent har för övrigt ett komplicerat förhållande till varandra. Den svenska musikjätten har en betydande ägarpost på cirka tio procent i TME Group efter ett aktieutbyte förra året, som nu beräknas vara värd cirka 27 miljarder kronor. Tencent var i sin tur Spotifys tredje största ägare inför det svenska bolagets börsnotering i april. 

Tencent redovisade en vinstökning på 61 procent under det första kvartalet 2018, med en nettovinst på motsvarande 32 miljarder kronor. Intäkterna uppgick samtidigt till 101 miljarder kronor.

Läs mer: Tencent bättre än väntat i första kvartalet 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera