Hoppa till innehållet

Uppgifter: Grundaren förbereder bud på hörlursjätten Zound efter ägarstrid

Zounds medgrundare och frontfigur Konrad Bergström kraftsamlar för att lägga ett bud på hela bolaget, enligt källor till Di Digital. Detta samtidigt som bolagets ordförande och vd vill få honom att lämna.

Från vänster: Zounds ordförande Tommy Jacobson, medgrundaren och frontfiguren Konrad Bergström och vd Pernilla Ekman
Från vänster: Zounds ordförande Tommy Jacobson, medgrundaren och frontfiguren Konrad Bergström och vd Pernilla Ekman

På tio år har Zound Industries gått från en ambitiös idé till ett miljardbolag på marknaden för lurar och uppkopplade högtalare. Men medan vd:n Pernilla Ekman krattar för en börsnotering pågår en dramatisk maktstrid bakom kulisserna.

På ena sidan står Zounds färgstarka medgrundare, styrelseledamot och frontfigur Konrad Bergström. Han leder i dag ett särskilt framtidslabb inom Zound med fyra personer som utforskar möjligheter inom nya affärsområden.

Detta labb är dock under snabb nedmontering, enligt uppgift till Di Digital. Två personer, Vito Ingrosso och Stefan Wessels, uppges ha sagts upp under onsdagen. Och samtal pågår med de två andra: Patrik Vidmark, som varit föräldraledig, och Karin Carlström, som uppges ha haft en nyckelroll i det nya avtalet med Adidas.

Allt detta sker medan Konrad Bergström är på semester i Costa Rica, enligt en av källorna.

Bakom nedmonteringen av Labs-delen står, enligt uppgift, Zounds vd Pernilla Ekman, med bolagets ordförande Tommy Jacobson i ryggen. 

Pernilla Ekman kommenterar uppgifterna såhär per sms:

"Det pågår det en dialog om Konrads roll inom Zound. Det kan också bli förändringar med Labs. Inga beslut är fattade. I övrigt kommenterar jag inte enskilda personalärenden.”

Di Digital har även varit i kontakt med Konrad Bergström som inte vill kommentera uppgifterna. 

Tommy Jacobson kontrollerar via sina bolag Varenne och Zenith Vencap cirka 16,5 procent av bolaget, enligt uppgift till Di Digital. Han uppges även vara allierad med många av de andra delägarna.

Två andra storägare är Telia, med cirka 12 procent av bolaget, och riskkapitalbolaget Time for Growth, med cirka 10 procent. På ägarlistan finns även GP Bullhound och Paradoxmiljardären Fredrik Westers Kichi Invest.

I förra veckan rapporterade Di Digital att Konrad Bergström kan vara på väg att lämna bolaget, något han själv tillbakavisar. Nu står det klart att de interna konflikterna är många och komplexa. Situationen har delat bolaget i ett Konrad-läger och ett Pernilla-läger, uppger en källa till Di Digital. 

Konrad-lägret uppges vilja se snabbare tillväxt, större satsningar på egen teknik och på den amerikanska marknaden. De kan tänka sig att ta in mer kapital för att leda expansionen. Dessa består främst av medarbetare som varit med om den tidiga delen av Zounds resa.

Pernilla-lägret består av ledningen och merparten av storägarna. De vill växa med lönsamhet, är bekväma med Tommy Jacobson på ordförandeposten och rollen som "fast follower" på teknikområdet. Och de tycker att det är dags för den ofta bullriga och bångstyriga Konrad Bergström att stiga åt sidan.

Men Konrad Bergström är inte intresserad av att slinka ut bakvägen. Han kraftsamlar nu för att lägga ett bud på bolaget han var med och grundade 2008. Enligt Di Digitals källor äger han i dag cirka 7 procent av bolaget, som enligt uppgift värderas till mellan 1,5 och 2 miljarder kronor.

Ett bud skulle kräva externt kapital och det är oklart om och i så fall vilka som står beredda att finansiera ett uppköp av hela bolaget.

Ordförande Tommy Jacobson säger att han inte mottagit något bud.

”Just för dagen känner jag inte till något konkret intresse. Jag kan ju bara prata för oss, men Varenne och Zenith Vencap har inget intresse av att sälja våra aktier i det spännande skede som Zound befinner sig i just nu”, säger han. 

Zound, som främst är känt för högtalare och lurar av märkena Urbanears och Marshall, växer fort och går med vinst. Di Digital kunde nyligen rapportera att omsättningen steg med 35 procent till hela 1,4 miljarder kronor i fjol. Vinsten fyrfaldigades till hela 61 miljoner kronor i fjol, vilket är nytt rekord.

Läs mer: Vinstrekord för Sveriges lurigaste börskandidat 

Drygt 60 procent av omsättningen kommer från högtalare – medan hörlurar står för resten. Bolagets största marknader är Norden, Frankrike, USA, Tyskland och Kina, där man saluförs av nätjättar som Alibaba och JD.com.

Nästa steg blir att börja producera smarta, uppkopplade högtalare. Zound har tecknat icke-exklusiva samarbetsavtal med både Google och Amazon, som sålt cirka 20-30 miljoner smarta högtalare i Nordamerika med sina AI-assistenter ”Google Assistant” och ”Alexa”. Ambitionen är att producera en linje högtalare som integreras med Google Assistant, och en annan som kopplas till Amazons Alexa.

Nyligen tecknade Zound även ett exklusivt storavtal med den tyska sportjätten Adidas som sträcker sig till 2024.

Bolaget har närmare 200 medarbetare idag. De flesta jobbar på huvudkontoret i Stockholm. Men Zound har även ett 30-tal medarbetare i Shenzhen, i Kina där produkterna tillverkas, samt säljkontor i Hongkong, New York och Paris.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera