Hoppa till innehållet

Uppgifter: Linas matkasse sneglar mot börsen

Di Digital erfar att Linas matkasse utvärderar en börsnotering i närtid. Bolagets vd Niklas Aronsson vill varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008.
Syskonen Niklas Aronsson och Lina Gebäck, som grundade Linas matkasse 2008.Foto: Jack Mikrut

Linas Matkasse (NTL) har vuxit i raketfart de senaste åren. Matkasseboomen har fått bolaget att gå från en omsättning på 28 miljoner kronor år 2009 till över en miljard i år.

Nu uppger källor till Di Digital att Linas matkasse utvärderar möjligheten till en börsnotering i närtid. En notering kan ske inom de närmaste månaderna och rådgivare är anlitade.

Spekulationer om en börsnotering har florerat tidigare, även efter det norska riskkapitalbolaget Herkules köpte drygt 30 procent av Linas matkasse till en värdering på drygt 900 miljoner kronor sommaren 2015.

”I vårt ägande finns det ett villkor, tyvärr ur emotionell synpunkt, att ’vi måste sälja’ och vi jobbar hela tiden med hur vi kan göra det. Men det finns inga konkreta beslut på det ena eller andra”, säger Sverre Flåskjer, managing partner på Herkules och styrelseordförande i Linas matkasse.

Niklas Aronsson, vd för Linas matkasse, varken bekräftar eller dementerar uppgifterna.

”Vad som händer framåt blir spännande att se men åt vilket håll vi kommer gå, om vi går, beror på många faktorer. Vårt fokus just nu är 100 procent på att bygga Linas matkasse till ett ännu bättre bolag”, skriver Niklas Aronsson i ett sms till Di Digital.

Skulle du säga att Linas matkasse är redo för börsen?

”Vi jobbar ständigt med att förbättra interna rutiner och processer. Detta oavsett hur ägarbilden kan komma att se ut framgent.”

Läs mer: Norskt riskkapitalbolag kliver in i Linas matkasse

Techsajten Breakit har tidigare rapporterat att Herkules tog makten i Linas matkasse via en sinnrik konstruktion i samband med att de köpte in sig.

Våren 2014 noterades matkassekonkurrenten Mat.se på First North. Men aktiekursens utveckling har varit en besvikelse och mer än halverats sedan första handelsdagen.

Skulle Linas Matkasse värderas på samma sätt som Mat.se (till ett så kallat p/s-tal på 1) skulle prislappen landa på minst en miljard kronor. Det skulle vara en mycket försiktig värdering då Linas matkasse, som till skillnad från Mat.se, är lönsamt.

Enligt senaste kvartalsrapporten gjorde Mat.se en förlust under andra kvartalet på 11,2 Mkr vilket är i linje med de resultat som bolaget levererat tidigare kvartal. Linas matkasse, å andra sidan, ökade sin omsättning under 2015 med 44 procent till nästan 970 miljoner kronor. Samtidigt uppgick bolagets rörelsemarginal till 6 procent vilket var en förbättring med 2 procentenheter jämfört med föregående år.

Läs mer: Linas matkasse spränger miljardvallen

Intresset för noteringar enormt på börsen just nu. I fjol noterades 73 bolag på Stockholmsbörsens huvudlista och First Norh, vilket var nytt rekord. Det heta noteringsklimatet har hållit i sig under 2016 och rekordet ser ut att kunna slås i år igen. Bara i veckan har Di Digital kunnat rapportera om noteringar av Appspotr och XM Reality.

Tidigare har det spekulerats om att börsnoterade dagligvarujätten Axfood var intresserade av att köpa Linas matkasse. I februari bekräftade Axfoods vd Anders Strålman för Di Digital att bolaget förhandlat om att köpa både Linas matkasse och konkurrenten Mathem i olika omgångar men att prislappen varit för hög. Även tyska matkassejätten Hello Fresh uppges ha varit intresserade av Linas matkasse men avstått på grund av prislappen.

Läs mer: Axfood berättar om varför de nobbade Linas matkasse


För mer om Linas Matkasse och dess konkurrenter lyssna på senaste Digitalpodden:

http://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpodden-startuptourmalmo-linasmatkassemotborsenochcrunchfish-firande

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera