Annons

Uppgifter: Så blir Apples rekorddyra glasögon – första nya produkten sedan Apple watch

Att augmented reality – verklighet förstärkt med digitala inslag – är ett fokusområde för Apple är ingen hemlighet. Det är däremot detaljerna om hur en ny produkt skulle kunna se ut.
Att augmented reality – verklighet förstärkt med digitala inslag – är ett fokusområde för Apple är ingen hemlighet. Det är däremot detaljerna om hur en ny produkt skulle kunna se ut.
Ihärdiga rykten gör gällande att Apple kommit långt i utvecklingen inom ”augmented reality”, förstärkt verklighet. Men den första produkten på området blir en mer traditionell VR-mask – för en nischpublik med djupa fickor. I alla fall om man får tro nya uppgifter till Bloomberg.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rykteskarusellen kring Apple har gått från att handla om telefoner och surfplattor till bilar och futuristiska AR-glasögon.

Nu rapporterar Bloomberg nya detaljerade uppgifter om projektet med glasögonen, som framstår mer som en VR-mask – med extra allt.

Till skillnad från breddprodukter som Iphone och Apples datorer sägs bolaget i det här fallet sikta på en supersmal målgrupp och en försäljning på under 200 000 enheter.

Det är, enligt källor till Bloomberg, i paritet med målet för bolagets superdyra Mac Pro, som säljs för 72 000 kronor.

Läs mer: Samsung släpper nytt: Så blir Galaxy S21-telefonerna

Vidare framkommer att Apple både testar nya superprocessorer i glasögonen och de ska innehålla displayer med betydligt högre upplösning än VR-masker på marknaden i dag.

Produkten ska i storlek vara snarlika Facebookägda Oculus produkt ”Quest”. Kameror i sidan sägs göra att produkten delvis kan fungera som AR-glasögon, där användaren ser den fysiska världen framför sig med digitalt förstärkta element.

Apples vd Tim Cook har sagt att både VR och AR är intressant, men att AR som teknik har bäst framtidsutsikter.

Pokémon go är ett exempel på en populär AR-app, där användaren ser spelkaraktärer ovanpå den fysiska miljön. Det är den tekniken Apples sägs vilja ta vidare i glasögon.
Pokémon go är ett exempel på en populär AR-app, där användaren ser spelkaraktärer ovanpå den fysiska miljön. Det är den tekniken Apples sägs vilja ta vidare i glasögon. Foto: Kin Cheung

Apple har sedan tidigare köpt ett bolag som specialiserar sig på att spela in evenemang – så som konserter och sporttillställningar – i VR. Det är produktioner som skulle kunna passa in i Apples underhållningsmiljö, Apple tv plus.

Enligt uppgifterna till Bloomberg är satsningen på en mask ett insteg för både Apple själva och tredjepartsutvecklare, innan de börjar röra sig mot en bredare konsumentprodukt inom AR.

En sådan produkt sägs vara på planeringsstadiet med en lanseringshorisont på ”flera år”.

VR-masken beskrivs vara i ett skede närmare att faktiskt nå marknaden, men fortfarande i ett stadie där Apple kan besluta sig för att helt göra om eller rent av skrota satsningen.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer