Hoppa till innehållet

Uppgifter: Så blir Apples rekorddyra glasögon – första nya produkten sedan Apple watch

Ihärdiga rykten gör gällande att Apple kommit långt i utvecklingen inom ”augmented reality”, förstärkt verklighet. Men den första produkten på området blir en mer traditionell VR-mask – för en nischpublik med djupa fickor. I alla fall om man får tro nya uppgifter till Bloomberg.

Att augmented reality – verklighet förstärkt med digitala inslag – är ett fokusområde för Apple är ingen hemlighet. Det är däremot detaljerna om hur en ny produkt skulle kunna se ut.
Att augmented reality – verklighet förstärkt med digitala inslag – är ett fokusområde för Apple är ingen hemlighet. Det är däremot detaljerna om hur en ny produkt skulle kunna se ut.

Rykteskarusellen kring Apple har gått från att handla om telefoner och surfplattor till bilar och futuristiska AR-glasögon.

Nu rapporterar Bloomberg nya detaljerade uppgifter om projektet med glasögonen, som framstår mer som en VR-mask – med extra allt.

Till skillnad från breddprodukter som Iphone och Apples datorer sägs bolaget i det här fallet sikta på en supersmal målgrupp och en försäljning på under 200 000 enheter.

Det är, enligt källor till Bloomberg, i paritet med målet för bolagets superdyra Mac Pro, som säljs för 72 000 kronor.

Läs mer: Samsung släpper nytt: Så blir Galaxy S21-telefonerna

Vidare framkommer att Apple både testar nya superprocessorer i glasögonen och de ska innehålla displayer med betydligt högre upplösning än VR-masker på marknaden i dag.

Produkten ska i storlek vara snarlika Facebookägda Oculus produkt ”Quest”. Kameror i sidan sägs göra att produkten delvis kan fungera som AR-glasögon, där användaren ser den fysiska världen framför sig med digitalt förstärkta element.

Apples vd Tim Cook har sagt att både VR och AR är intressant, men att AR som teknik har bäst framtidsutsikter.

Pokémon go är ett exempel på en populär AR-app, där användaren ser spelkaraktärer ovanpå den fysiska miljön. Det är den tekniken Apples sägs vilja ta vidare i glasögon.
Pokémon go är ett exempel på en populär AR-app, där användaren ser spelkaraktärer ovanpå den fysiska miljön. Det är den tekniken Apples sägs vilja ta vidare i glasögon.Foto: Kin Cheung

Apple har sedan tidigare köpt ett bolag som specialiserar sig på att spela in evenemang – så som konserter och sporttillställningar – i VR. Det är produktioner som skulle kunna passa in i Apples underhållningsmiljö, Apple tv plus.

Enligt uppgifterna till Bloomberg är satsningen på en mask ett insteg för både Apple själva och tredjepartsutvecklare, innan de börjar röra sig mot en bredare konsumentprodukt inom AR.

En sådan produkt sägs vara på planeringsstadiet med en lanseringshorisont på ”flera år”.

VR-masken beskrivs vara i ett skede närmare att faktiskt nå marknaden, men fortfarande i ett stadie där Apple kan besluta sig för att helt göra om eller rent av skrota satsningen.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera