Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Uppgifter: Spotify har ansökt om börsnotering

Foto: Michael Loccisano
Efter en längre tids intensiva spekulationer om att en börsnotering är nära förestående har nu den svenska musiktjänsten påbörjat processen, uppger Axios som hänvisar till källor.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I slutet av december förra året skickade musikjätten in dokument till den amerikanska finansinspektionen för att börsnoteras, uppger techsajten Axios och hänvisar till flera källor. Enligt Axios tyder det mesta på att Spotify vill noteras första kvartalet i år.

Enligt uppgifter siktar Spotify på en direktnotering, och alltså inte på att ta in externt kapital. Flera investmentbanker är dock inblandade i processen, enligt Axios. Musiktjänsten väntas få ett börsvärde på över 100 miljarder kronor.

Spotifys talesperson Sofie Grant avböjer att kommentera uppgifterna i ett sms till Di Digital.

När den kinesiska techjätten Tencent nyligen investerade i Spotify gjordes det till en värdering på cirka 20 miljarder dollar, eller drygt 160 miljarder kronor. Det bolagsvärdet lär användas som riktmärke vid handeln inför noteringen, enligt uppgift till Di Digital.

Tencents investering i Spotify, som sker både i nyemitterade aktier och i köp av befintliga innehav, inte fullbordad. Det är ännu oklart om några beftintliga ägare vill teckna aktier till det priset, enligt flera källor.

Enligt uppgifter till Di Digital i november väljer Spotify New York Stock Exchange (NYSE) i stället för Nasdaq.

Läs även: Därför nobbar Spotify Stockholmsbörsen 

Så sent som i veckan stämdes Spotify av rättighetsbolaget Wixen Music Publish på drygt 13 miljarder kronor för påstått användande av musik utan tillstånd.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post