Annons
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek

Uppgifter: Spotify inför betalvägg

Så blir du en framgångsrik företagare SPONSRAT AV Nordea

Automile-investerare säljer – gör mer än hundra gånger pengarna

Jens Nylander, vd och grundare för Automile.

Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering

Wallenbergstiftelsernas investeringsbolag FAM, med Marcus Wallenberg som ordförande, bildar riskkapitalbolaget 82:an Invest ihop med H&M:s vd Karl-Johan Persson och entreprenören Stefan Krook.

Wallenbergs FAM letar techbolag med H&M:s vd Karl-Johan Persson

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Uppgifter: Spotify inför betalvägg

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek
Spotify överväger att införa en betalvägg som stänger ute gratislyssnare från viss nyutgiven musik. Åtgärden ses som ett led i förberedelserna inför en börsnotering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spotify överväger att förändra tjänsten så att bara betalande kunder kommer åt viss nyutgiven musik. Det skriver New York Post, som hänvisar till möten det svenska musikströmningsföretaget ska ha haft med chefer för skivbolag de senaste veckorna.

Spotify ska enligt dessa vara redo att införa så kallade ”fönster” – en inlåsning av nya album som gör att bara betalkunder kan höra dem under en bestämd period. Därefter släpps musiken till alla.

Trycket ökar från artister och skivbolag.

Spotifys nuvarande modell gör all musik tillgänglig för alla, vilket har varit ett framgångsrikt sätt att locka kunder. Strategin har dock skapat kontroverser med viktiga artister som till exempel Taylor Swift, vars musik drogs tillbaka från Spotify efter bråket.

Läs mer: Mark Zuckerberg gäst vid Daniel Eks bröllop

Att Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek nu ska vara beredd att byta fot beror enligt New York Posts källor på viljan att gå Wall Street till mötes. Investerare oroar sig över Spotifys chanser till en lyckad börsnotering – kanske redan i år – utan långsiktiga och stabila avtal med skivbolagen.

”Trycket ökar från artister och skivbolag. Det blir ingen notering om de inte har avtalen”, säger en källa med insyn i samtalen till tidningen.

I dagsläget är Spotify beroende av avtal som är rullande och förlängs en månad i taget, i fallet med alla de tre stora skivbolagen (Universal, Sony och Warner).

En annan tung komponent i förhandlingarna är intäktsdelningen. Spotify vill betala mindre till skivbolagen och behålla mer av intäkterna, för att göra upplägget mer tilltalande för investerare. För närvarande skickar företaget vidare 58 procent av intäkterna till de stora skivbolagen - en andel Spotify vill minska till under 50 procent.

Bruttomarginalen för Spotify är enligt Bloomberg News 20–25 procent, medan konkurrenter som Apple Music ligger nära 40 procent.

Spotify är störst på strömmad musik och uppger sig ha 100 miljoner användare, varav 39 miljoner betalande. Apple Music, som saknar gratisalternativ, har drygt 15 miljoner kunder.

Rivaliteten mellan de båda är stark. Nyligen anklagades Spotify för att hämnas på artister som tecknat exklusivitetsavtal om ny musik med Apple Music, genom att göra artisternas äldre musik svårare att hitta på Spotify.

Apple har å sin sida anklagats för att förhala godkännanden av Spotifys uppdaterade app.

Läs även: Spotify: Apple tystade oss

Direkt / Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post