Hoppa till innehållet

Uppgifter: Spotify inför betalvägg

Spotify överväger att införa en betalvägg som stänger ute gratislyssnare från viss nyutgiven musik. Åtgärden ses som ett led i förberedelserna inför en börsnotering.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek

Spotify överväger att förändra tjänsten så att bara betalande kunder kommer åt viss nyutgiven musik. Det skriver New York Post, som hänvisar till möten det svenska musikströmningsföretaget ska ha haft med chefer för skivbolag de senaste veckorna.

Spotify ska enligt dessa vara redo att införa så kallade ”fönster” – en inlåsning av nya album som gör att bara betalkunder kan höra dem under en bestämd period. Därefter släpps musiken till alla.

Trycket ökar från artister och skivbolag.

Spotifys nuvarande modell gör all musik tillgänglig för alla, vilket har varit ett framgångsrikt sätt att locka kunder. Strategin har dock skapat kontroverser med viktiga artister som till exempel Taylor Swift, vars musik drogs tillbaka från Spotify efter bråket.

Läs mer: Mark Zuckerberg gäst vid Daniel Eks bröllop

Att Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek nu ska vara beredd att byta fot beror enligt New York Posts källor på viljan att gå Wall Street till mötes. Investerare oroar sig över Spotifys chanser till en lyckad börsnotering – kanske redan i år – utan långsiktiga och stabila avtal med skivbolagen.

”Trycket ökar från artister och skivbolag. Det blir ingen notering om de inte har avtalen”, säger en källa med insyn i samtalen till tidningen.

I dagsläget är Spotify beroende av avtal som är rullande och förlängs en månad i taget, i fallet med alla de tre stora skivbolagen (Universal, Sony och Warner).

En annan tung komponent i förhandlingarna är intäktsdelningen. Spotify vill betala mindre till skivbolagen och behålla mer av intäkterna, för att göra upplägget mer tilltalande för investerare. För närvarande skickar företaget vidare 58 procent av intäkterna till de stora skivbolagen - en andel Spotify vill minska till under 50 procent.

Bruttomarginalen för Spotify är enligt Bloomberg News 20–25 procent, medan konkurrenter som Apple Music ligger nära 40 procent.

Spotify är störst på strömmad musik och uppger sig ha 100 miljoner användare, varav 39 miljoner betalande. Apple Music, som saknar gratisalternativ, har drygt 15 miljoner kunder.

Rivaliteten mellan de båda är stark. Nyligen anklagades Spotify för att hämnas på artister som tecknat exklusivitetsavtal om ny musik med Apple Music, genom att göra artisternas äldre musik svårare att hitta på Spotify.

Apple har å sin sida anklagats för att förhala godkännanden av Spotifys uppdaterade app.

Läs även: Spotify: Apple tystade oss

Direkt / Di Digital

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera