Uppgifterna kommer från branschtidningen Music Business Worldwide, som hänvisar till en rad källor.
Spotify vill inte bekräfta uppgifterna om att bolaget ska öppna sin verksamhet i Ryssland för Di Digital.
Senast Spotify expanderade på en stor marknad var i Indien i början av 2019.
”Vi har pratat om Ryssland och Sydkorea som marknader vi vill in på och inget har förändrats där”, sa Daniel Ek i samband med årets första kvartalsrapport.
Enligt MBW kommer Spotify att samarbeta med den lokala mobiloperatören MTS i samband med lanseringen.
Sajten skriver vidare att över 95 miljoner människor av landets 144 miljoner medborgarna har en smartphone.
Enligt statistik från skivindustrins branschorganisation IFPI var Ryssland den marknad i världen som växte snabbast vad gällde musik under 2019. Landet såg en uppgång i omsättning för skivbolag och artister med över 50 procent. Men trots sin storlek är Ryssland bara den 17:e största musikmarknaden i världen och enligt IFPI innebar ökningen att landet ”bara” nådde över 1,5 miljarder kronor i total försäljning.
Läs mer: Spotifys nya premium: Sambor får sänkt pris – för att sluta dela konto
Konkurrensen inom musikstreaming i Ryssland är hård. Enligt statistiksajten Statista är Apple Music marknadsledare med 28 procent av lyssnarna, följt av det sociala nätverket VK genom tjänsten Boom och den lokala Google-utmanaren Yandex som har 25 procent vardera. Siffrorna är dock från 2018.
Spotifyaktien har stigit kraftigt den senaste tiden på en lång rad positiva nyheter från bolaget. Uppgifterna om en lansering i Ryssland nådde marknaden vid slutet av handeln i USA och aktien slutade dagen på 2,78 procent upp till 269,26 dollar (följ aktien här).
Ryssland blir Spotifys 80:e marknad.
Läs mer: Spotifychefen: ”Apple har utformat reglerna för att skada oss”