Svenska musikströmningstjänsten Spotify och kinesiska teknikjätten Tencents musikenhet diskuterar att utbyta aktieposter med varandra. Enligt uppgifter till Wall Street Journal handlar det om aktieposter på uppemot 10 procent i respektive verksamheter.
Genom upplägget skulle Tencent och Spotify gemensamt kunna ta sig an framtida licensförhandlingar med de större musikbolagen.
Enligt affärstidningen källor kan Tencent betala Spotify en mellanskillnad i kontanter då det sistnämnda bolaget är högre värderat än Tencent Music.
Långsiktigt drag. Spotify får in en fot i Kina. Tencent – som har ryktats vilja köpa Spotify – får nöja sig med 10%. Spotify får dessutom pengar i utbyte. Bra att ha när man har en skuld på 1 miljard dollar som bara blir dyrare. #sthlmtech Relaterat: https://t.co/DQw0hLVK3U https://t.co/qhCoqHz3E4
— Sven Carlsson (@svenaxel_) December 1, 2017
Spotify sägs redan förra året ha närmat sig kinesiska investerare men det var då inget större intresse med tanke på att musiktjänsten inte har planer på att ge sig in på den kinesiska marknaden.
Techcrunch rapporterade tidigare i höstas att Tencent även ska ha närmat sig Spotify med ambitionen att köpa upp den svenska musiktjänsten.
Spotify har avböjt att kommentera uppgifterna om Tencent vars musikenhet värderades till 6 miljarder dollar förra året. Källor till WSJ säger dock att en nyligen genomförd finansieringsrunda höjt värderingen till 10 miljarder dollar.
I likhet med Spotify har Tencent Music planer på en börsnotering, i det fallet väntas det bli antingen New York eller Hongkong.
Enligt The Wall Street Journal har Tencents musiktjänster QQ Music, Kugou och Kuwo omkring 700 miljoner användare i månaden. Analytiker uppskattar dock att endast 2-3 procent av dessa är betalande användare.
Finwire/Di Digital.