Hoppa till innehållet

Källor: Trump har fått nog av Facebook och Twitter – överväger skapa ny plattform

USA:s president Donald Trump har fått nog av de sociala medieplattformarna Twitter och Facebook och överväger nu att byta till en mindre konkurrent eller skapa en helt egen plattform, rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Foto: Evan Vucci

Presidenten anser att både Facebook och Twitter har trampat i klaveret genom att i Facebooks fall ha avpublicerat kampanjmaterial som ansetts för hatiskt och försett dylika inlägg med faktagranskning, vilket Twitter gjorde senast i går.

Även Snapchat har infört restriktioner mot Donald Trump och hans administration på grund av budskap som ansetts vara för kontroversiella för publicering.

Blockeringarna har nu fått kampanjstaben att lyfta frågan om det går att kommunicera med väljare på någon annan plattform, antingen genom att flytta till den betydligt mindre kända plattformen Parler eller genom att bygga en helt egen app, enligt Wall Street Journals källor.

Parler är en app vars skapare säger sig sätta yttrandefrihet i första rummet, men plattformen är mycket mindre än jättarna Facebook och Twitter. Även Google, som äger Youtube, har vid upprepade tillfällen kritiserats av Donald Trump och kampanjen.

Tiden är dock knapp med fem månader kvar till valet och givet den stora spridning som de etablerade sociala medierna har beskrivs frågan som ”rödflaggad” i kampanjledningen, enligt källorna.

Donald Trumps stöd bland väljarna har sjunkit drastiskt sedan covid-19-krisen bröt ut och under morgonen publicerade New York Times och Siena College en opinionsundersökning där Demokraternas kandidat, Joe Biden, ledde med 50 procent av rösterna mot 36 procent för Donald Trump.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera