Hoppa till innehållet

Källor: Trump har fått nog av Facebook och Twitter – överväger skapa ny plattform

USA:s president Donald Trump har fått nog av de sociala medieplattformarna Twitter och Facebook och överväger nu att byta till en mindre konkurrent eller skapa en helt egen plattform, rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Foto: Evan Vucci

Presidenten anser att både Facebook och Twitter har trampat i klaveret genom att i Facebooks fall ha avpublicerat kampanjmaterial som ansetts för hatiskt och försett dylika inlägg med faktagranskning, vilket Twitter gjorde senast i går.

Även Snapchat har infört restriktioner mot Donald Trump och hans administration på grund av budskap som ansetts vara för kontroversiella för publicering.

Blockeringarna har nu fått kampanjstaben att lyfta frågan om det går att kommunicera med väljare på någon annan plattform, antingen genom att flytta till den betydligt mindre kända plattformen Parler eller genom att bygga en helt egen app, enligt Wall Street Journals källor.

Parler är en app vars skapare säger sig sätta yttrandefrihet i första rummet, men plattformen är mycket mindre än jättarna Facebook och Twitter. Även Google, som äger Youtube, har vid upprepade tillfällen kritiserats av Donald Trump och kampanjen.

Tiden är dock knapp med fem månader kvar till valet och givet den stora spridning som de etablerade sociala medierna har beskrivs frågan som ”rödflaggad” i kampanjledningen, enligt källorna.

Donald Trumps stöd bland väljarna har sjunkit drastiskt sedan covid-19-krisen bröt ut och under morgonen publicerade New York Times och Siena College en opinionsundersökning där Demokraternas kandidat, Joe Biden, ledde med 50 procent av rösterna mot 36 procent för Donald Trump.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera