Presidenten anser att både Facebook och Twitter har trampat i klaveret genom att i Facebooks fall ha avpublicerat kampanjmaterial som ansetts för hatiskt och försett dylika inlägg med faktagranskning, vilket Twitter gjorde senast i går.
Även Snapchat har infört restriktioner mot Donald Trump och hans administration på grund av budskap som ansetts vara för kontroversiella för publicering.
Blockeringarna har nu fått kampanjstaben att lyfta frågan om det går att kommunicera med väljare på någon annan plattform, antingen genom att flytta till den betydligt mindre kända plattformen Parler eller genom att bygga en helt egen app, enligt Wall Street Journals källor.
Parler är en app vars skapare säger sig sätta yttrandefrihet i första rummet, men plattformen är mycket mindre än jättarna Facebook och Twitter. Även Google, som äger Youtube, har vid upprepade tillfällen kritiserats av Donald Trump och kampanjen.
Tiden är dock knapp med fem månader kvar till valet och givet den stora spridning som de etablerade sociala medierna har beskrivs frågan som ”rödflaggad” i kampanjledningen, enligt källorna.
Donald Trumps stöd bland väljarna har sjunkit drastiskt sedan covid-19-krisen bröt ut och under morgonen publicerade New York Times och Siena College en opinionsundersökning där Demokraternas kandidat, Joe Biden, ledde med 50 procent av rösterna mot 36 procent för Donald Trump.