Hoppa till innehållet

Uppkopplade hästar och trygghetslarm på Malmö Demo Day

30 pitchande bolag och 100 investerare samlades på Malmö Demo Day. Bland bolagen fanns ett trygghetslarm som vill revolutionera vården och en tjänst som vill optimera jordbruket.

Hanne Pålsson från Stylos samt Karl Forssman och Per-Eric Olsson från Hoofstep. Foto: Fredrik Norrlid
Hanne Pålsson från Stylos samt Karl Forssman och Per-Eric Olsson från Hoofstep. Foto: Fredrik Norrlid

Malmö Demo Day avslutade acceleratorprogrammet Fast Track Malmö som pågått under våren. Förutom de sex acceleratorbolagen hade ytterligare 24 bolag från regionen bjudits in för att pitcha för 100 investerare, bland annat från Accel, Nordic Makers, Microsoft Ventures, Creandum och Industrifonden.

Läs mer: Drönarbolag och getfarm till Fast Track Malmö

“Vi har några av världens bästa investerare på såddnivå på plats, så man märker verkligen att investerarna har lyft blicken, både i Sverige och internationellt. Det är såklart grymt att kunna erbjuda våra Fast Track-bolag chansen att få pitcha för investerare med stora internationella nätverk och kapital”, säger Joel Larsson, programansvarig för Fast Track Malmö

Bland de pitchande bolagen fanns Stylos Design, som har utvecklat ett smart armband som ska ersätta föråldrade trygghetslarm. Under studierna till industridesigner jobbade Hanne Pålsson inom hemtjänsten och såg att trygghetslarmen ibland inte fungerade och att användarna ibland valde att inte ta på sig den stora knappen i form av ett armband.

Läs även: Stillas portabla larm lockar till sig 1 miljon dollar

”De bygger på 40 år gammal teknik så jag såg att det fanns stora möjligheter att utveckla något med modern teknik”, säger Hanne Pålsson.

Silikonarmbandet som hon har tagit fram bygger på ett patenterat grepp. När användaren trycker med greppet runt armbandet ringer det automatiskt upp sju förprogrammerade nummer och därefter fungerar det som en telefon där man kan prata i armbandet.

”Vi skiljer oss från konkurrenterna genom att armbandet enbart fungerar som en telefon. Vi har valt att inte mäta något”, säger hon.

Hanne Pålsson hoppas att armbandet ska finnas på marknaden under 2018 och att bolaget ska kunna etablera ett samarbete med ett större vårdbolag. Stylos söker nu kapital för att kunna få ut prototyper och testa dem.

Hoofstep har utvecklat en uppkopplad enhet som kan sättas fast på hästens grimma. Enheten registrerar hästens huvudrörelser och kan därefter avgöra hur mycket hästen rör sig, vilken gångart den rör sig i och om den äter. Det innebär att ägaren kan få ett larm om hästen slutar äta eller inte rör sig.

Läs även: Klarna-höjdarens hundsajt drar ifrån

”Om hästen har fastnat eller har ont på något sätt så äter den inte, då kan vi berätta det för ägaren”, säger Per-Eric Olsson, en av företagets grundare som tidigare varit med och grundat MySQL.

Enheten använder artificiell intelligens för att tolka rörelsemönster och kan också känna av om hästen går konstigt om den har ont i en hov. Hoofstep har en fungerande prototyp som säljs till kunder som vill vara med och utveckla produkten.

Hoofstep har inte tagit in något kapital, men räknar med att inom kort öppna sin första investeringsrunda för att få ut produkten på marknaden. 

”Vi har klarat utvecklingen på eget kapital, men kommer att börja titta på finansiering under hösten”, säger Per-Eric Olsson.

Vultus vill omptimera jordbruket genom satellitdata, väderdata, bildanalys och drönare. Genom bildanalys kan man avgöra hur mycket gödning som behövs, men också effektivisera spridningen av kvävegödsel. 

”Skadegörare orsakar skördeförluster motsvarande 130 miljarder dollar. Det finns stora besparingar att göra, säger Robert Schmitt, medgrundare och operativ chef. 

Med Vultus tjänst kan lantbrukaren punktbespruta när det behövs där det behövs, för att bli av med skadegörare.

”I dag görs besprutningen kalendermässigt. Med hjälp av maskininlärning och bildanalys kan vi istället se till att man inte besprutar något i onödan.”

Till en början använde Vultus drönare i sin tjänst, men för att göra den mer skalbar vill man nu använda satelliter istället. Algoritmerna testas under sommaren och målet är att erbjuda en fullt fungerande tjänst över hela Sverige under nästa år.

”Efter det vill vi gå mot Storbritannien och Tyskland”, säger Robert Schmitt.

Läs även: Hennes drönarbolag levererar blod i Rwanda

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera