Hoppa till innehållet

Uppsala satsar 150 miljoner på startupbolag

Nu har tillväxtbolag i Uppsala möjlighet att ta del av en pott på 150 miljoner, som finansieras av både privat och offentlig sektor. ”Det kan bli en lyckosam modell,” säger Per Bengtsson, vd på Uppsala Innovation Centre. 

Från vänster: Per Bengtsson, vd på UIC, Erik Wijnbladh, chef för fondinvesteringar på Saminvest, Karin Modéen, finanschef på UIC, och Peder Hasslev, vd på Saminvest.
Från vänster: Per Bengtsson, vd på UIC, Erik Wijnbladh, chef för fondinvesteringar på Saminvest, Karin Modéen, finanschef på UIC, och Peder Hasslev, vd på Saminvest.Foto: Karin Kronvall (press).

Nu får tillväxtbolag inom företagsinkubatorn och acceleratorn Uppsala Innovation Centre möjlighet att söka en startinvestering på 500 000 kronor. Bakom pengarna står både affärsänglar och privata investeringsbolag – tillsammans med det statliga riskkapitalbolaget Saminvest. 

”I bolagens tidiga skede kan det vara bra med en fördelning mellan både privat och statligt kapital, eftersom det är hög risk. Vi på UIC har haft en hög andel privat kapital, därför välkomnar jag också det offentliga kapitalet. Det kan bli en lyckosam modell”, säger UIC:s vd Per Bengtsson.

Samarbetet mellan privat och offentlig sektor i den här formen är relativt nytt i Sverige. Saminvest, som grundades 2016, har hittills enbart genomfört ett fåtal projekt. 

”Jag hoppas och tror att den här typen av samarbeten är något vi kommer att se mera av,” säger Per Bengtsson.  

Läs mer: Affärsänglar och startups får 150 miljoner i statligt riskkapital från Saminvest 

Vi jobbar med alla typer av bolag – från läkemedelsindustrin till techindustrin.

Fördelarna är flera, menar han. Bland annat snabbar det på bolagens tillväxtsfas. 

”Det ger bolagen en möjlighet till tidig finansiering, samt affärsänglarna möjlighet att arbeta med investeringar i ett tidigt skede, vilket många kan tycka är svårt,” säger Per Bengtsson.

Planen är att stänga fonden till hösten, och totalt kommer 150 miljoner kronor delas ut till företag inom UIC. Samarbetet kommer att färga av sig på hela området, tror Per Bengtsson. 

”Det här kommer vara till gagn för hela regionen. Vi jobbar med alla typer av bolag – från läkemedelsindustrin till techindustrin. Ofta har de en ny produkt eller tjänst. Då kan det också vara en utmaning att få in en första investering eftersom det är svårt för investeringsbolagen att avgöra hur hög risken är. Får dessa bolag en första investering från oss blir det lättare att ta nästa steg framåt.”

Långsiktigt hoppas Per Bengtsson att resultaten kan ge spridning även utanför Uppsala. 

”Jag hoppas att det här kan bidra till att våra bolag kan leva vidare i vår region. Det är mycket svårare att få bolag att växa vidare i Sverige om det i huvudsak är utländskt kapital som investeras. Att skapa den möjligheten har varit en viktig del i vår satsning.”

Läs mer: Hon ska investera statliga miljoner från Saminvest – letar greentech 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera