Annons

Uppsalabolag välkomnar Microsoft som ny ägare

Jerk Gustafsson, grundare av Machine Games.
Jerk Gustafsson, grundare av Machine Games. Foto: Jack Mikrut
Uppsalabolaget Machine Games såg nyligen sin storägare slukas av Microsoft. ”Jag ser fram emot vad vi kan åstadkomma”, säger grundaren Jerk Gustafsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tidigare i höst stod det klart att Microsoft har ingått avtal om att förvärva den amerikanska datorspelsutvecklaren Zenimax för 7,5 miljarder dollar, motsvarande 66 miljarder kronor. Affären förväntas slutföras under det andra halvåret 2021.

Zenimax är i sin tur moderbolag till Bethesda Softworks, som bland annat utvecklar spelserierna The Elder Scrolls och Fallout. Bolaget har totalt 2 300 anställda och efter förvärvet kommer Microsoft att växa från 15 till 23 kreativa studioteam. 

Ett av dem är Machine Games med bas i Uppsala. Bolaget grundades 2009 av avhoppare från Starbreeze, men köptes av Zenimax redan 2010. 

”Som studio är Machine Games relativt autonoma”, säger nu grundaren och spelproducenten Jerk Gustafsson.

Jerk Gustafsson menar att det ännu är för tidigt att säga hur man påverkas av att få Microsoft som ny ägare, men han säger sig vara positiv till affären. 

”Vad vi vet är vi kommer fortsätta jobba gentemot Zenimax och våra rapporteringsvägar kommer tills vidare vara desamma. Jag är dock väldigt positiv till Microsoft och ser med förväntan fram emot vad vi kan åstadkomma med en sådan stark organisation i ryggen. Machine Games går definitivt en ljus framtid till mötes”, säger han.

Sedan starten har Machine Games vuxit i en stadig takt. I fjol hade bolaget en omsättning på hela 141 Mkr med en vinst på närmare 8 Mkr.

Bolaget har tidigare beskrivit sig som en studio bestående av en erfaren grupp utvecklare som är duktiga på berättelsedrivna spel. Deras första titel, den kritikerrosade action-äventyrsspelaren, Wolfenstein: The New Order, är en ny föreställning om franchisen som har fått stor uppmärksamhet för att ha hjälpt till att etablera first-person shooter-genren. Spelet lanserades i maj 2014 och har fått flera utmärkelser under åren.

Vad är det senaste kring bolaget?

”Vi har jobbat en del med vår katalog och släppte i somras en ”Wolfestein Alt History Collection” där samtliga våra Wolfenstein titlar ingår i samma prisvärda produkt. Vi jobbar också hårt med att bygga studion starkare – vi tog en del risker förra året med att utforska genres utanför vår tidigare erfarenhet och expertis med flerspelarstöd och rollspelsinslag i vår andra mellantitel Wolfenstein: Youngblood, något som har bidragit till att vi har breddat både vår kunskap och portfolio – och när vi nu går in i nästa årtionde, står Machine Games starkare och mer förberedda inför framtiden än någonsin tidigare.”

Vilka andra spel har ni lanserat?

”Vi har i dagsläget släppt fyra spel, men vi har egentligen bara släppt två stora fullstora titlar med Wolfenstein: The New Order och Wolfestein: The New Colossus. De andra två, Wolfestein: The Old Blood och Wolfenstein: Youngblood är vad vi kallar mellantitlar som vi har utvecklat under perioderna mellan de större släppen.”

”Utöver detta har Machine Games arbetat på en hel del andra titlar i och med supporten vi bidrar med till våra systerstudior – vi har bland annan bidragit till stora titlar som Skyrim och Doom. Det senaste året har vi jobbat med Doom: Eternal och vi hjälper även våra Franska vänner vid Arkane Studios i Lyon med deras kommande titel Deathloop.”

Hur är det att bygga en spelstudio från grunden?

”Det är fantastisk resa. Vi har dessutom gjort det två gånger nu. Jag började på Starbreeze Studios uppe i Härnösand vid dess uppstart och vi gick från ett litet team på åtta personer i ett gammalt trähus där uppe till över hundra personer i ett modernt kontor i centrala Uppsala. Med Machine Games har vi i stort sett gjort detsamma, där vi har gått från att vara sju personer hopträngda i en vindslokal tills där vi är nu, en fullstor studio i våra kontor i S:t Pers-gallerian i Uppsala. Som spelutvecklare handlar allt om personalen och att bygga ett starkt, välfungerande team.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer