Hoppa till innehållet

Uppstickare har fått med sig vårdcentraler – växlar upp tjänst för hembesök

Efterfrågan av sjukvård i hemmet har ökat under pandemin och vårdgivaren Ally vill lansera sin tjänst utanför Stockholm. Nu går bland annat Brightly Ventures och Almi Invest in med investering på 18,5 miljoner kronor i bolaget.

Allys medgrundare: José Fernández Alameda, Alexander Åström och Karoline Malmberg.
Allys medgrundare: José Fernández Alameda, Alexander Åström och Karoline Malmberg.

Karoline Malmberg, medgrundare och operativ chef för vårdtjänsten Ally, har tillbringat morgonen med att strukturera bolagets rekryteringsprocess.

”Vi behöver hitta fler utvecklare”, säger hon.

Vd:n och medgrundaren Alexander Åström instämmer. Han satt själv i politikersamtal under förmiddagen, för i vårdbranschen är det viktigt att prata att prata om hur man vill utveckla verksamheten och positionera sig.

Grundarna kallar Ally en digifysisk tjänst. Den bygger på en teknisk plattform i form av en app för privatpersoner och ett bokningssystem för vårdcentralerna. Genom dem kan man boka ett hembesök från någon av de runt 50 läkarna och sjuksköterskorna som är knutna till Ally i dag.

”Vi vill göra fysisk vård lika tillgänglig som digital vård”, säger Karoline Malmberg.

Tjänsten finns än så länge i Stockholm och Ally satsar på att lansera i fler städer inom kort. Men för att göra det krävs ett större team. Nu går riskkapitalbolaget Brightly Ventures tillsammans med Almi Invest, Palmstierna Invest, några änglar och existerande investerare in med 18,5 miljoner kronor som ska användas till expansionen.

Sedan tidigare har investeringsbolaget Truesight Ventures och analysföretaget Quantify Research, som jobbar mycket med Karolinska institutet, lagt in 6 miljoner kronor.

”Det har varit speciellt att lansera tjänsten under pandemin och vi har kunna avstyra många patienter från att behöva gå till en akutmottagning”, säger Alexander Åström.

Karoline Malmberg tillägger att det finns en stor efterfrågan då många vill undvika att sitta i väntrum på vårdcentralen eller på akuten. Hembesök av läkare är en trend som har accelererat under coronautbrottet. Men hur mycket Ally omsatte under 2020 vill de inte berätta än.

Allys tjänst kan liknas vid en lättakut dit man kan söka sig med infektioner som lunginflammation, öroninflammation och halsfluss samt olika smärttillstånd. Det handlar främst om nytillkomna och akuta besvär.

Hembesök hos patienter ingår i de traditionella vårdcentralernas uppgift och Ally har riktat in sig på att bli en partner till dem. I dag har man samarbeten med vårdcentraler i centrala Stockholm, Kista, Värmdö och Tyresö.

”Vi ger de ett mer effektivt sätt att göra hembesök på och journalför patienterna i deras system”, säger Karoline Malmberg.

De senaste åren har också många använt sig av digitala vårdcentraler, som Kry och Min Doktor, och i framtiden förväntas upp till en tredjedel söka vård via sådana tjänster. Ally vill komplettera de digitala vårdgivarna med att en läkare eller sjuksköterska kan åka hem till en patient som har träffat en läkare över nätet. Bolaget förhandlar nu med ett några aktörer om att ansluta deras tjänster till Ally.

”Den digitala vårdcentralen kan göra en bedömning att det behövs ett hembesök till exempel för ett blodprov och då kan de pinga oss”, säger Alexander Åström.

Privatpersoner kan även själva boka ett besök genom appen.

”Majoriteten av våra patienter är äldre och de här ger de möjlighet att vara en del av revolutionen i vården”, säger han.

Alexander Åström är själv läkare och pitchade idén bakom Ally till Karoline Malmberg på en nyårsfest vid årsskiftet 2017/2018. Han var ute efter någon med affärsutvecklingsbakgrund och hon letade, efter sex år på H&M, efter ett mer syftesdrivet jobb. 

De rekryterade den tredje medgrundaren, José Fernández Alameda som är teknisk chef, under 2018. I dag består teamet totalt av sex personer.

De senaste tre månaderna har grundarna jobbat intensivt med att få in en investering, och berättar även att de har fått göra personlighetstest som en del av processen.

”Vi har en bra diversifierad grund att stå på och utnyttjar varandras kompetenser. Det är det som investerarna har sett”, menar Alexander Åström.

Läs också: Far och son växer snabbt med digital artros-vård: ”Oftast gör man onödiga ingrepp”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera