Hoppa till innehållet

Uppstickare har fått med sig vårdcentraler – växlar upp tjänst för hembesök

Efterfrågan av sjukvård i hemmet har ökat under pandemin och vårdgivaren Ally vill lansera sin tjänst utanför Stockholm. Nu går bland annat Brightly Ventures och Almi Invest in med investering på 18,5 miljoner kronor i bolaget.

Allys medgrundare: José Fernández Alameda, Alexander Åström och Karoline Malmberg.
Allys medgrundare: José Fernández Alameda, Alexander Åström och Karoline Malmberg.

Karoline Malmberg, medgrundare och operativ chef för vårdtjänsten Ally, har tillbringat morgonen med att strukturera bolagets rekryteringsprocess.

”Vi behöver hitta fler utvecklare”, säger hon.

Vd:n och medgrundaren Alexander Åström instämmer. Han satt själv i politikersamtal under förmiddagen, för i vårdbranschen är det viktigt att prata att prata om hur man vill utveckla verksamheten och positionera sig.

Grundarna kallar Ally en digifysisk tjänst. Den bygger på en teknisk plattform i form av en app för privatpersoner och ett bokningssystem för vårdcentralerna. Genom dem kan man boka ett hembesök från någon av de runt 50 läkarna och sjuksköterskorna som är knutna till Ally i dag.

”Vi vill göra fysisk vård lika tillgänglig som digital vård”, säger Karoline Malmberg.

Tjänsten finns än så länge i Stockholm och Ally satsar på att lansera i fler städer inom kort. Men för att göra det krävs ett större team. Nu går riskkapitalbolaget Brightly Ventures tillsammans med Almi Invest, Palmstierna Invest, några änglar och existerande investerare in med 18,5 miljoner kronor som ska användas till expansionen.

Sedan tidigare har investeringsbolaget Truesight Ventures och analysföretaget Quantify Research, som jobbar mycket med Karolinska institutet, lagt in 6 miljoner kronor.

”Det har varit speciellt att lansera tjänsten under pandemin och vi har kunna avstyra många patienter från att behöva gå till en akutmottagning”, säger Alexander Åström.

Karoline Malmberg tillägger att det finns en stor efterfrågan då många vill undvika att sitta i väntrum på vårdcentralen eller på akuten. Hembesök av läkare är en trend som har accelererat under coronautbrottet. Men hur mycket Ally omsatte under 2020 vill de inte berätta än.

Allys tjänst kan liknas vid en lättakut dit man kan söka sig med infektioner som lunginflammation, öroninflammation och halsfluss samt olika smärttillstånd. Det handlar främst om nytillkomna och akuta besvär.

Hembesök hos patienter ingår i de traditionella vårdcentralernas uppgift och Ally har riktat in sig på att bli en partner till dem. I dag har man samarbeten med vårdcentraler i centrala Stockholm, Kista, Värmdö och Tyresö.

”Vi ger de ett mer effektivt sätt att göra hembesök på och journalför patienterna i deras system”, säger Karoline Malmberg.

De senaste åren har också många använt sig av digitala vårdcentraler, som Kry och Min Doktor, och i framtiden förväntas upp till en tredjedel söka vård via sådana tjänster. Ally vill komplettera de digitala vårdgivarna med att en läkare eller sjuksköterska kan åka hem till en patient som har träffat en läkare över nätet. Bolaget förhandlar nu med ett några aktörer om att ansluta deras tjänster till Ally.

”Den digitala vårdcentralen kan göra en bedömning att det behövs ett hembesök till exempel för ett blodprov och då kan de pinga oss”, säger Alexander Åström.

Privatpersoner kan även själva boka ett besök genom appen.

”Majoriteten av våra patienter är äldre och de här ger de möjlighet att vara en del av revolutionen i vården”, säger han.

Alexander Åström är själv läkare och pitchade idén bakom Ally till Karoline Malmberg på en nyårsfest vid årsskiftet 2017/2018. Han var ute efter någon med affärsutvecklingsbakgrund och hon letade, efter sex år på H&M, efter ett mer syftesdrivet jobb. 

De rekryterade den tredje medgrundaren, José Fernández Alameda som är teknisk chef, under 2018. I dag består teamet totalt av sex personer.

De senaste tre månaderna har grundarna jobbat intensivt med att få in en investering, och berättar även att de har fått göra personlighetstest som en del av processen.

”Vi har en bra diversifierad grund att stå på och utnyttjar varandras kompetenser. Det är det som investerarna har sett”, menar Alexander Åström.

Läs också: Far och son växer snabbt med digital artros-vård: ”Oftast gör man onödiga ingrepp”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera