Hoppa till innehållet

Uppstickare har fått med sig vårdcentraler – växlar upp tjänst för hembesök

Efterfrågan av sjukvård i hemmet har ökat under pandemin och vårdgivaren Ally vill lansera sin tjänst utanför Stockholm. Nu går bland annat Brightly Ventures och Almi Invest in med investering på 18,5 miljoner kronor i bolaget.

Allys medgrundare: José Fernández Alameda, Alexander Åström och Karoline Malmberg.
Allys medgrundare: José Fernández Alameda, Alexander Åström och Karoline Malmberg.

Karoline Malmberg, medgrundare och operativ chef för vårdtjänsten Ally, har tillbringat morgonen med att strukturera bolagets rekryteringsprocess.

”Vi behöver hitta fler utvecklare”, säger hon.

Vd:n och medgrundaren Alexander Åström instämmer. Han satt själv i politikersamtal under förmiddagen, för i vårdbranschen är det viktigt att prata att prata om hur man vill utveckla verksamheten och positionera sig.

Grundarna kallar Ally en digifysisk tjänst. Den bygger på en teknisk plattform i form av en app för privatpersoner och ett bokningssystem för vårdcentralerna. Genom dem kan man boka ett hembesök från någon av de runt 50 läkarna och sjuksköterskorna som är knutna till Ally i dag.

”Vi vill göra fysisk vård lika tillgänglig som digital vård”, säger Karoline Malmberg.

Tjänsten finns än så länge i Stockholm och Ally satsar på att lansera i fler städer inom kort. Men för att göra det krävs ett större team. Nu går riskkapitalbolaget Brightly Ventures tillsammans med Almi Invest, Palmstierna Invest, några änglar och existerande investerare in med 18,5 miljoner kronor som ska användas till expansionen.

Sedan tidigare har investeringsbolaget Truesight Ventures och analysföretaget Quantify Research, som jobbar mycket med Karolinska institutet, lagt in 6 miljoner kronor.

”Det har varit speciellt att lansera tjänsten under pandemin och vi har kunna avstyra många patienter från att behöva gå till en akutmottagning”, säger Alexander Åström.

Karoline Malmberg tillägger att det finns en stor efterfrågan då många vill undvika att sitta i väntrum på vårdcentralen eller på akuten. Hembesök av läkare är en trend som har accelererat under coronautbrottet. Men hur mycket Ally omsatte under 2020 vill de inte berätta än.

Allys tjänst kan liknas vid en lättakut dit man kan söka sig med infektioner som lunginflammation, öroninflammation och halsfluss samt olika smärttillstånd. Det handlar främst om nytillkomna och akuta besvär.

Hembesök hos patienter ingår i de traditionella vårdcentralernas uppgift och Ally har riktat in sig på att bli en partner till dem. I dag har man samarbeten med vårdcentraler i centrala Stockholm, Kista, Värmdö och Tyresö.

”Vi ger de ett mer effektivt sätt att göra hembesök på och journalför patienterna i deras system”, säger Karoline Malmberg.

De senaste åren har också många använt sig av digitala vårdcentraler, som Kry och Min Doktor, och i framtiden förväntas upp till en tredjedel söka vård via sådana tjänster. Ally vill komplettera de digitala vårdgivarna med att en läkare eller sjuksköterska kan åka hem till en patient som har träffat en läkare över nätet. Bolaget förhandlar nu med ett några aktörer om att ansluta deras tjänster till Ally.

”Den digitala vårdcentralen kan göra en bedömning att det behövs ett hembesök till exempel för ett blodprov och då kan de pinga oss”, säger Alexander Åström.

Privatpersoner kan även själva boka ett besök genom appen.

”Majoriteten av våra patienter är äldre och de här ger de möjlighet att vara en del av revolutionen i vården”, säger han.

Alexander Åström är själv läkare och pitchade idén bakom Ally till Karoline Malmberg på en nyårsfest vid årsskiftet 2017/2018. Han var ute efter någon med affärsutvecklingsbakgrund och hon letade, efter sex år på H&M, efter ett mer syftesdrivet jobb. 

De rekryterade den tredje medgrundaren, José Fernández Alameda som är teknisk chef, under 2018. I dag består teamet totalt av sex personer.

De senaste tre månaderna har grundarna jobbat intensivt med att få in en investering, och berättar även att de har fått göra personlighetstest som en del av processen.

”Vi har en bra diversifierad grund att stå på och utnyttjar varandras kompetenser. Det är det som investerarna har sett”, menar Alexander Åström.

Läs också: Far och son växer snabbt med digital artros-vård: ”Oftast gör man onödiga ingrepp”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera