Bostadsbolaget Allihoop har stängt en finansieringsrunda på 7,5 miljoner kronor ledd av det nystartade investeringsbolaget Proptech Farm, som är inriktat på just startups inom fastighetsteknik. Bland investerarna finns även serieentreprenören Houman Ashrafzadeh och affärsängeln Simon Josefsson.
Det nya kapitalet kommer att användas till produktutveckling och expansion. Målet är att under 2021 öppna för över 300 nya hyresgäster i Stockholm, för att sedan expandera vidare i Sverige och internationellt, säger medgrundaren och vd:n Milad Barosen.
”Vi är i en spännande tillväxtfas. Med Proptech Farm i ryggen kan vi skapa en ännu bättre kundupplevelse, samtidigt som vi tiodubblar vår kapacitet. Urbanisering är en global utmaning som kräver nya flexibla boendeformer.”
Allihoop, som riktar in sig på flexibelt co-living, grundades 2020 och har enligt egen utsago ”varit fullbelagt sedan start”. Bolaget har i dag två verksamma boenden i centrala Stockholm, ett i Midsommarkransen och ett på Lidingö. I augusti öppnas ytterligare 68 bostäder i Spånga, och fler boenden planeras i Stockholmsområdet under hösten 2021.
”Hundratusentals letar efter någonstans att bo i Stockholm, samtidigt som fastigheter står outnyttjade. Vi gör om dem till yteffektiva boenden med delade ytor där människor möts. Det skapar ett vinn-vinn för fastighetsägare, hyresgäst och stad”, säger Milad Barosen.
Bolaget har en så kallad community-baserad boendeform, där hyresgästerna har en egen lägenhet med tillgång till gemensamma ytor som delas med andra. Tjänsten inkluderar bland annat möbler, städning och wifi, och vänder sig till högutbildade utländska arbetare – så kallade ”expats” – och talanger i tekniksektorn.
”Det är en stor utmaning, bostadsproblemet är komplext och särskilt i Stockholm. Men komplexiteten får inte bli ett hinder i sig, utan kräver lösningar som skapar fler bostäder nu. Det är det vi bidrar med”, säger Milad Barosen.
Läs även: Wallenstams ”prop-tech”-satsning skördar frukt – här är första fastigheten i Stockholm
Genom Allihoop-appen kan de boende inte bara kommunicera med bolaget kring frågor som rör bostaden, utan också kontakta varandra. Att lära känna andra ”expats” i ett tidigt skede kan vara en trygghet och hjälpa till att minska känslor av ensamhet för dem som är nya i landet, säger han.
”Vi matchar också personer baserat på intressen. Det kan handla om att du gillar att koda eller programmera, eller att du gillar en viss sport eller att grilla. Så man kan känna att man har ett community att landa i redan innan man satt sig på flyget.”
Under 2020 omsatte Allihoop 2 Mkr och noterade en förlust om 0,9 Mkr. För 2021 förväntar sig bolaget att nå 25 Mkr i årligen återkommande intäkter med ett positivt resultat, samt en värdering på över 100 Mkr inom tolv månader.
Bolaget planerar även att 2022 lägga till ytterligare 500 hyresgäster i tre svenska städer och expandera till två städer i Norden. Bolaget kommer också att undersöka möjligheterna för vidare expansion i och utanför Europa.
”Vi börjar i Stockholm där det största problemet finns, och när vi sedan har förstått oss på marknaden så kan vi titta utåt. Men i första hand tittar vi på nordiska städer där det finns aktiva startuphubbar med mycket talanger och kreativ näring.”