Hoppa till innehållet

Uppstickare växer med bostäder till utländsk arbetskraft

Allihoop hyr ut bostäder till utländsk arbetskraft och tekniktalanger i Stockholm. Nu ska bolaget mer än tiodubbla antalet lägenheter och gå från 35 till över 300 hyresgäster innan årets slut. ”Bostadsbristen är utbredd och en bromskloss för rekryterare som vill attrahera internationell talang”, säger vd:n Milad Barosen.

Allihoops fyra medgrundare. Från vänster: Milad Barosen, Carolina Mistander, Samuel Gielis och Johan Outinen.
Allihoops fyra medgrundare. Från vänster: Milad Barosen, Carolina Mistander, Samuel Gielis och Johan Outinen.Foto: Johanna Hanno

Bostadsbolaget Allihoop har stängt en finansieringsrunda på 7,5 miljoner kronor ledd av det nystartade investeringsbolaget Proptech Farm, som är inriktat på just startups inom fastighetsteknik. Bland investerarna finns även serieentreprenören Houman Ashrafzadeh och affärsängeln Simon Josefsson. 

Det nya kapitalet kommer att användas till produktutveckling och expansion. Målet är att under 2021 öppna för över 300 nya hyresgäster i Stockholm, för att sedan expandera vidare i Sverige och internationellt, säger medgrundaren och vd:n Milad Barosen. 

”Vi är i en spännande tillväxtfas. Med Proptech Farm i ryggen kan vi skapa en ännu bättre kundupplevelse, samtidigt som vi tiodubblar vår kapacitet. Urbanisering är en global utmaning som kräver nya flexibla boendeformer.”

Allihoop, som riktar in sig på flexibelt co-living, grundades 2020 och har enligt egen utsago ”varit fullbelagt sedan start”. Bolaget har i dag två verksamma boenden i centrala Stockholm, ett i Midsommarkransen och ett på Lidingö. I augusti öppnas ytterligare 68 bostäder i Spånga, och fler boenden planeras i Stockholmsområdet under hösten 2021.

”Hundratusentals letar efter någonstans att bo i Stockholm, samtidigt som fastigheter står outnyttjade. Vi gör om dem till yteffektiva boenden med delade ytor där människor möts. Det skapar ett vinn-vinn för fastighetsägare, hyresgäst och stad”, säger Milad Barosen. 

Bolaget har en så kallad community-baserad boendeform, där hyresgästerna har en egen lägenhet med tillgång till gemensamma ytor som delas med andra. Tjänsten inkluderar bland annat möbler, städning och wifi, och vänder sig till högutbildade utländska arbetare – så kallade ”expats” – och talanger i tekniksektorn. 

”Det är en stor utmaning, bostadsproblemet är komplext och särskilt i Stockholm. Men komplexiteten får inte bli ett hinder i sig, utan kräver lösningar som skapar fler bostäder nu. Det är det vi bidrar med”, säger Milad Barosen. 

Läs även: Wallenstams ”prop-tech”-satsning skördar frukt – här är första fastigheten i Stockholm

Genom Allihoop-appen kan de boende inte bara kommunicera med bolaget kring frågor som rör bostaden, utan också kontakta varandra. Att lära känna andra ”expats” i ett tidigt skede kan vara en trygghet och hjälpa till att minska känslor av ensamhet för dem som är nya i landet, säger han.

”Vi matchar också personer baserat på intressen. Det kan handla om att du gillar att koda eller programmera, eller att du gillar en viss sport eller att grilla. Så man kan känna att man har ett community att landa i redan innan man satt sig på flyget.” 

Under 2020 omsatte Allihoop 2 Mkr och noterade en förlust om 0,9 Mkr. För 2021 förväntar sig bolaget att nå 25 Mkr i årligen återkommande intäkter med ett positivt resultat, samt en värdering på över 100 Mkr inom tolv månader.

Bolaget planerar även att 2022 lägga till ytterligare 500 hyresgäster i tre svenska städer och expandera till två städer i Norden. Bolaget kommer också att undersöka möjligheterna för vidare expansion i och utanför Europa.

”Vi börjar i Stockholm där det största problemet finns, och när vi sedan har förstått oss på marknaden så kan vi titta utåt. Men i första hand tittar vi på nordiska städer där det finns aktiva startuphubbar med mycket talanger och kreativ näring.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera