Hoppa till innehållet

Uppstickare växer med bostäder till utländsk arbetskraft

Allihoop hyr ut bostäder till utländsk arbetskraft och tekniktalanger i Stockholm. Nu ska bolaget mer än tiodubbla antalet lägenheter och gå från 35 till över 300 hyresgäster innan årets slut. ”Bostadsbristen är utbredd och en bromskloss för rekryterare som vill attrahera internationell talang”, säger vd:n Milad Barosen.

Allihoops fyra medgrundare. Från vänster: Milad Barosen, Carolina Mistander, Samuel Gielis och Johan Outinen.
Allihoops fyra medgrundare. Från vänster: Milad Barosen, Carolina Mistander, Samuel Gielis och Johan Outinen.Foto: Johanna Hanno

Bostadsbolaget Allihoop har stängt en finansieringsrunda på 7,5 miljoner kronor ledd av det nystartade investeringsbolaget Proptech Farm, som är inriktat på just startups inom fastighetsteknik. Bland investerarna finns även serieentreprenören Houman Ashrafzadeh och affärsängeln Simon Josefsson. 

Det nya kapitalet kommer att användas till produktutveckling och expansion. Målet är att under 2021 öppna för över 300 nya hyresgäster i Stockholm, för att sedan expandera vidare i Sverige och internationellt, säger medgrundaren och vd:n Milad Barosen. 

”Vi är i en spännande tillväxtfas. Med Proptech Farm i ryggen kan vi skapa en ännu bättre kundupplevelse, samtidigt som vi tiodubblar vår kapacitet. Urbanisering är en global utmaning som kräver nya flexibla boendeformer.”

Allihoop, som riktar in sig på flexibelt co-living, grundades 2020 och har enligt egen utsago ”varit fullbelagt sedan start”. Bolaget har i dag två verksamma boenden i centrala Stockholm, ett i Midsommarkransen och ett på Lidingö. I augusti öppnas ytterligare 68 bostäder i Spånga, och fler boenden planeras i Stockholmsområdet under hösten 2021.

”Hundratusentals letar efter någonstans att bo i Stockholm, samtidigt som fastigheter står outnyttjade. Vi gör om dem till yteffektiva boenden med delade ytor där människor möts. Det skapar ett vinn-vinn för fastighetsägare, hyresgäst och stad”, säger Milad Barosen. 

Bolaget har en så kallad community-baserad boendeform, där hyresgästerna har en egen lägenhet med tillgång till gemensamma ytor som delas med andra. Tjänsten inkluderar bland annat möbler, städning och wifi, och vänder sig till högutbildade utländska arbetare – så kallade ”expats” – och talanger i tekniksektorn. 

”Det är en stor utmaning, bostadsproblemet är komplext och särskilt i Stockholm. Men komplexiteten får inte bli ett hinder i sig, utan kräver lösningar som skapar fler bostäder nu. Det är det vi bidrar med”, säger Milad Barosen. 

Läs även: Wallenstams ”prop-tech”-satsning skördar frukt – här är första fastigheten i Stockholm

Genom Allihoop-appen kan de boende inte bara kommunicera med bolaget kring frågor som rör bostaden, utan också kontakta varandra. Att lära känna andra ”expats” i ett tidigt skede kan vara en trygghet och hjälpa till att minska känslor av ensamhet för dem som är nya i landet, säger han.

”Vi matchar också personer baserat på intressen. Det kan handla om att du gillar att koda eller programmera, eller att du gillar en viss sport eller att grilla. Så man kan känna att man har ett community att landa i redan innan man satt sig på flyget.” 

Under 2020 omsatte Allihoop 2 Mkr och noterade en förlust om 0,9 Mkr. För 2021 förväntar sig bolaget att nå 25 Mkr i årligen återkommande intäkter med ett positivt resultat, samt en värdering på över 100 Mkr inom tolv månader.

Bolaget planerar även att 2022 lägga till ytterligare 500 hyresgäster i tre svenska städer och expandera till två städer i Norden. Bolaget kommer också att undersöka möjligheterna för vidare expansion i och utanför Europa.

”Vi börjar i Stockholm där det största problemet finns, och när vi sedan har förstått oss på marknaden så kan vi titta utåt. Men i första hand tittar vi på nordiska städer där det finns aktiva startuphubbar med mycket talanger och kreativ näring.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera