”2019 var ett fantastiskt år för Hedvig. Att vi gjorde förlust var precis i enlighet med vår ambitiösa tillväxtplan”, säger Lucas Carlsén, vd och medgrundare på Hedvig, i en intervju per mejl.
Hedvig startades med ambitionen att utmana den konservativa försäkringsbranschen med en ny, digital tjänst för hemförsäkringar. Den första produkten lanserades i maj 2018 och sedan dess har man sålt försäkringslösningar till över 30 000 personer i Sverige, och på senaste även i Norge.
Marknaden är enorm. Bara i Sverige har 3,3 miljoner lägenhetsinnehavare hemförsäkringar.
För ett år sedan tog bolaget in knappt 100 miljoner kronor i nytt kapital för att accelerera tillväxten. Ledande investerare i rundan var San Francisco-baserade Obvious Ventures med Twitters medgrundare Evan Williams i ryggen.
I samband med rundan värderas Hedvig till hela 342 Mkr, ett högt belopp för ett nybakat startupbolag.
”Vi är välfinansierade för en lång tid framöver”, sa vd:n Lucas Carlsén till Di Digital då.
Det har aldrig gått bättre för Hedvig än just nu.
Nu står det klart att kassan trots allt sinat ganska snabbt.
Omsättningen på 1,6 Mkr för 2019 var visserligen nästan 20 gånger högre än året innan. Men bolagets förlust fördubblades samtidigt till hela 45,6 Mkr, enligt ett färskt bokslut.
Enbart kostnaderna för personal uppgick till närmare 18 Mkr, Hedvig hade i snitt 27 medarbetare under 2019.
Redan vid årsskiftet hade bolagets disponibla medel därmed minskat till drygt 64 Mkr.
När Di Digital når bolagets vd och medgrundare Lucas Carlsén är han på en semester till havs och kan bara intervjuas per mejl. Han är dock tydlig med att det just nu går mycket bra bör bolaget.
”2020 har överträffat våra förväntningar – det har aldrig gått bättre för Hedvig än just nu. Sommaren har kantats av försäljningsrekord flera gånger om, och mitt under pandemin expanderade vi till vår andra marknad Norge. Efter bara tre månader står vårt grannland för en tredjedel av nytecknade premier”, säger han.
Enligt Lucas Carlsén har Hedvig under under 2020 sett den starkaste tillväxten i gruppen villa- och bostadsägare, som i dag står för 50 procent av nytecknade premier. Hyresrättsägare står för 35 procent och studenter för 16 procent.
I Sverige tar bolaget just nu 6 procent av alla nytecknade hemförsäkringar, enligt vd:n, som menar att marknadsandelarna i branschen ”stått helt still i över 25 år”.
”Vi försäkrar i dag över 30 000 personer, samt deras hem och saker till ett totalt värde på 36 miljarder kronor”, säger han.
På frågan om hur mycket av kapitaltillskottet på knappt 100 Mkr som finns kvar i bolaget indikerar Lucas Carlsén att nya pengar är på väg in till hösten:
”Vår framfart har väckt stor uppmärksamhet bland internationella investerare och lett till att vi redan tagit emot ytterligare kapital, trots att vi har en stor del av våra medel från förra rundan kvar. Detta ser vi fram emot att berätta mer om inom ett par veckor.”
Sedan tidigare har Hedvig en rad kända investerare i ryggen. Det handlar till exempel om Sophia Bendz, Sven Hagströmers bolag Creades, Nicklas Storåkers, Karl-Johan Persson och Victor Jacobsson.