Hoppa till innehållet

Uppstickaren viftar bort förlust på 45 miljoner: ”Det har aldrig gått bättre”

Uppstickaren Hedvig har lockat över 30 000 kunder till sin försäkringstjänst. Att förlusten var närmare 30 gånger högre än omsättningen i fjol är helt enligt plan, enligt vd:n.

Hedvigs vd och medgrundare Lucas Carlsén.
Hedvigs vd och medgrundare Lucas Carlsén.Foto: Press

”2019 var ett fantastiskt år för Hedvig. Att vi gjorde förlust var precis i enlighet med vår ambitiösa tillväxtplan”, säger Lucas Carlsén, vd och medgrundare på Hedvig, i en intervju per mejl.

Hedvig startades med ambitionen att utmana den konservativa försäkringsbranschen med en ny, digital tjänst för hemförsäkringar. Den första produkten lanserades i maj 2018 och sedan dess har man sålt försäkringslösningar till över 30 000 personer i Sverige, och på senaste även i Norge.

Marknaden är enorm. Bara i Sverige har 3,3 miljoner lägenhetsinnehavare hemförsäkringar.

För ett år sedan tog bolaget in knappt 100 miljoner kronor i nytt kapital för att accelerera tillväxten. Ledande investerare i rundan var San Francisco-baserade Obvious Ventures med Twitters medgrundare Evan Williams i ryggen.

I samband med rundan värderas Hedvig till hela 342 Mkr, ett högt belopp för ett nybakat startupbolag.

”Vi är välfinansierade för en lång tid framöver”, sa vd:n Lucas Carlsén till Di Digital då. 

Det har aldrig gått bättre för Hedvig än just nu.

Nu står det klart att kassan trots allt sinat ganska snabbt.

Omsättningen på 1,6 Mkr för 2019 var visserligen nästan 20 gånger högre än året innan. Men bolagets förlust fördubblades samtidigt till hela 45,6 Mkr, enligt ett färskt bokslut.

Enbart kostnaderna för personal uppgick till närmare 18 Mkr, Hedvig hade i snitt 27 medarbetare under 2019.

Redan vid årsskiftet hade bolagets disponibla medel därmed minskat till drygt 64 Mkr.

När Di Digital når bolagets vd och medgrundare Lucas Carlsén är han på en semester till havs och kan bara intervjuas per mejl. Han är dock tydlig med att det just nu går mycket bra bör bolaget.

”2020 har överträffat våra förväntningar – det har aldrig gått bättre för Hedvig än just nu. Sommaren har kantats av försäljningsrekord flera gånger om, och mitt under pandemin expanderade vi till vår andra marknad Norge. Efter bara tre månader står vårt grannland för en tredjedel av nytecknade premier”, säger han.

Enligt Lucas Carlsén har Hedvig under under 2020 sett den starkaste tillväxten i gruppen villa- och bostadsägare, som i dag står för 50 procent av nytecknade premier. Hyresrättsägare står för 35 procent och studenter för 16 procent.

I Sverige tar bolaget just nu 6 procent av alla nytecknade hemförsäkringar, enligt vd:n, som menar att marknadsandelarna i branschen ”stått helt still i över 25 år”.

”Vi försäkrar i dag över 30 000 personer, samt deras hem och saker till ett totalt värde på 36 miljarder kronor”, säger han.

På frågan om hur mycket av kapitaltillskottet på knappt 100 Mkr som finns kvar i bolaget indikerar Lucas Carlsén att nya pengar är på väg in till hösten:

”Vår framfart har väckt stor uppmärksamhet bland internationella investerare och lett till att vi redan tagit emot ytterligare kapital, trots att vi har en stor del av våra medel från förra rundan kvar. Detta ser vi fram emot att berätta mer om inom ett par veckor.”

Sedan tidigare har Hedvig en rad kända investerare i ryggen. Det handlar till exempel om Sophia Bendz, Sven Hagströmers bolag Creades, Nicklas Storåkers, Karl-Johan Persson och Victor Jacobsson.

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera