Hoppa till innehållet

Uppstickarna ger ut bolån för 1 miljard kronor i månaden

Digitala bolånebolag ökar sin utlåning snabbt – men från låga volymer. ”Förmodligen” pressar de räntorna redan nu, skriver Riksbanken i en ekonomisk kommentar med nya data över marknaden.

De så kallade bolåneutmanarna – som med ett digitalt upplägg och en ny affärsmodell vill utmana bankerna – stod i november i fjol för 19,3 miljarder av de svenska hushållens totala bolån på 3 429 miljarder kronor. 

Det skriver Riksbanken i en ekonomisk kommentar och konstaterar att trots att de nya aktörerna bara står för 0,6 procent av svenskarnas totala bolån, så påverkas bolånemarknaden ”förmodligen” redan i dag genom att konkurrensen ökar och räntorna pressas ned.

Riksbanken noterar att de svenska bankernas bolånemarginaler började minska ungefär samtidigt som bolåneutmanarnas – eller bostadskreditsinstitutens – volymer började öka.

De nya aktörerna står för en låg men snabbt växande andel av utlåningen och lånar i snitt ut nästan 1 miljard kronor i månaden till svenska hushåll. I dag är sjutton företag klassade som bostadskreditsinstitut. Av dessa har tio stycken rätt att utfärda bolån till hushåll – men bara fyra bolag har börjat låna ut, skriver Riksbanken. 

Till de mer namnkunniga bolagen räknas bland annat Schibsted-ägda Hypoteket och Avanza-backade Stabelo som tillsammans har lånat ut drygt 15 miljarder kronor. 

I november i fjol var uppstickarbolagens rörliga bolåneränta (kortare än tre månader) i snitt 0,25 procentenheter lägre än hos bankerna. 

Läs även: Bolåneutmanaren: ”Storbankernas räntor kan sänkas med 20 punkter”

Bolagen själva brukar lyfta fram sina digitaliserade och standardiserade processer som skälet till att de kan erbjuda lägre ränta. Men Riksbanken konstaterar att en ytterligare förklaring till räntegapet är att bostadskreditinstitutens affärsidé är att endast låna ut till bolånetagare som är relativt lågt belånade.

Riksbanken avslutar den ekonomiska kommentaren med att notera att om de fyra bostadskreditsinstitut som i dag ger ut bolån fortsätter att öka sina volymer – samtidigt som fler aktörer kommer in på marknaden – kan de komma att påverka den svenska bolånemarknaden i större utsträckning framöver. En möjlig begränsning för aktörernas kundtillväxt kan dock vara deras strikta krav på bolånetagarna, skriver Riksbanken. 

Ett annat hinder, som Di Digital har beskrivit bland i fallet med bolaget Enkla, är svårigheterna med att säkra finansieringen av de medel som lånas ut.

Läs även: Collector dumpade bolåneutmanaren Enkla redan innan jul

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera