Hoppa till innehållet

Urb-its omsättning andra kvartalet: 0,1 miljoner kronor

Urb-its första kvartalsrapport som börsnoterat bolag visar på fortsatt stora förluster och en blygsam omsättning.

Urb-its vd och huvudägare Lage Jonason.
Urb-its vd och huvudägare Lage Jonason.

Urb-it, e-handelsbolaget som listades på First North den 7 juli, gjorde en förlust på 24,6 miljoner kronor andra kvartalet i år. Nettoomsättningen uppgick under samma period till 121 382 kronor.

Samma kvartal förra året var omsättningen 39 610 kronor och förlusten på 12 miljoner kronor.

Aktien var vid 14.15-tiden upp 4 procent. Följ aktien på DI.se här.

"Kostnaderna under det första halvåret har inte bara varit höga - de har, sett i efterhand, varit alltför höga", säger Lage Jonasson, styrelseordförande som hoppat in som vd efter Fredrik Warstedt nyligen slutade av hälsoskäl.

Läs mer: Vd:n lämnar Urb-it efter tre månader – och sparprogram sjösätts

En förklaring till de höga kostnaderna är att det i all nystartad verksamhet inte alltid går att kombinera en hög hastighet i affärsutvecklingen med full kostnadsprecision, enligt Lage Jonasson.

"Första halvårets kostnader inkluderar således ett antal poster av inte återkommande karaktär", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Bolaget genomför också förändringsarbete som bland annat innebär besparingar på cirka 2,6 miljoner kronor per månad, eller minst 30 miljoner kronor per år, en ambition som är känd sedan tidigare.

Från och med september månad kommer Urb-it att ligga på en kostnadsförbrukning om knappt 5 miljoner kronor per månad, vilket exkluderar marknadsföringssatsningar och kostnad för de eventuella it-konsulter, som kan behövas. Ytterligare besparingsmöjligheter är identifierade, heter det.

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera