Hoppa till innehållet

Urb-its storägare: ”Kvartalsrapporten är inget jag vill kommentera”

Det börsnoterade budbolaget Urb-it omsatte 473 000 kronor under årets första kvartal. Rörelseförlusten var 46 gånger högre än så: 20,2 miljoner kronor. Aktien faller skarpt under förmiddagen.

Urb-its styrelseledamot och huvudägare Lage Jonason.
Urb-its styrelseledamot och huvudägare Lage Jonason.Foto: AMANDA LINDGREN, Amanda Lindgren (Di)

Urb-it, budbolaget som servar e-handeln med frilansande "urbers", fortsätter att kämpa med låg omsättning och stora förluster. Utvecklingen går visserligen i rätt riktning, men den går mycket långsamt.

Under årets första kvartal uppgick omsättningen till 473 000 kronor. Det är i linje med kvartalet dessförinnan, men högre än de 113 000 kronor som bolaget omsatte under första kvartalet i fjol.

Rörelseresultat uppgick till -20,2 miljoner kronor, vilket är en miljon lägre än samma period i fjol.

Förlusten före före skatt uppgick till 18,7 Mkr, vilket kan jämföras med en förlust på 22 Mkr under samma period i fjol. Resultatet per aktie landade på -0,94 kronor.

”Kvartalsrapporten är inget jag vill kommentera. Detta är ett maratonlopp. Jag är nöjd med vår nya ledning, våra kostnadsminskningar och det fantastiska gensvar vi får för våra nya lösningar i retailsektorn”, säger Lage Jonason, storägare och ledamot i Urb-its styrelse.

Urb-it listades på First North den 7 juli i fjol till teckningskursen 15 kronor per aktie. Aktien stängde igår, torsdag, på 1,55 kronor, ett kursfall på 90 procent jämfört med teckningskursen. Klockan 10:20 hade Urb-its aktie backat med ytterligare 10 procent till 1,4 kronor. Följ Urb-its aktiekurs här.

Kvartalsrapporten når marknaden samma dag som nyheten att Urb-its tidigare vd Mats Forsberg inte beviljas ansvarsfrihet av bolagets revisor. Enligt Urb-it har han bland annat bott privat i en bostad där bolaget stod som hyresgäst.

Läs mer: Urb-its tidigare vd ”nyttjade bolagets kontokort”

Urb-it rapporterar att strategin och affärsplanen för 2018 färdigställdes under första kvartalet och att detta i korthet innebär en ny marknadsposition för Urb-it, en förnyad prismodell, en ny snabbrörlig, global organisation samt en förenklad teknisk plattform och omprioriterad produktutveckling.

Den 14 februari utsåg Urb-its styrelse den tidigare produktchefen Kevin Kviblad till ny vd efter inhoppet från bolagets storägare Lage Jonason. Efter en bolagsstämma den 17 april har bolaget säkrat sin emission, som är säkerställd genom teckningsförbindelser och garantier. Den ska tillföra bolaget 59,6 Mkr före emissionskostnader. Efter dessa, samt kvittning av gamla fordringar mot aktier och återbetalning av lån, tillförs bolaget cirka 20 miljoner kronor, enligt pressmeddelandet.

Läs mer: Urb-it ber ägarna om 60 miljoner – aktien rasar 

”Vi ska hamna på en mycket låg kostnadsmassa från och med juni månad. Vi räknar med att pengarna ska räcka till breakeven. Mer information kommer i prospektet för nyemissionen inom några dagar”, säger storägaren Lage Jonason.

Urb-it rapporterar även att samarbetet med Postnord vidareutvecklades ytterligare, där Bolaget framöver kommer att erbjuda leverans av konsumenters varor från Postnords samtliga 34 utlämningsställen i Stockholm.

Bolaget startades för fyra år sedan av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg. Urb-it har tagit in riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och Lage Jonason.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera