Di Digital kunde nyligen avslöja att startupbolaget Urb-it, ett slags Uber för bud inom den fysiska handeln, skakats av en serie chefsavhopp inför sin planerade börsnotering. På kort tid har bland annat finanschefen, teknikchefen och marknadschefen lämnat bolaget.
Vidare har man problem att nå ut med tjänsten. Enligt Di Digitals källor uppgick Urb-its omsättning till mindre än 5 miljoner kronor i fjol. Och tillväxten var närmast obefintlig i Stockholm.
Läs mer: Chefsflykt inför Urb-its börsnotering
Nu står det klart att Urb-its största ägare, ordförande Lage Jonason petar sin vd, Urb-its medgrundare Mats Forsberg.
Det här bolaget ska inte drivas av ett gäng gubbar.
”Inför varje viktig match måste varje lagledare se till att man har det bästa laget på isen. Spelarna acceptera de platser de blir tilldelade”, säger han
Mats Forsberg blir kvar på Urb-it (NTL) som ansvarig för verksamheten i Stockholm.
”Mats bär på en enastående talang inom marknadsföring och försäljning. Han gör bäst nytta inom Stockholmsorganisationen”, säger Lage Jonason.
Ny vd blir den 28-årige Fredrik Warstedt, med en bakgrund från finansbranschen.
”För många år sedan sommarjobbade Fredrik åt mig på min corporate finance-firma och jag identifierade honom redan då som ett lysande ämne. Jag tror jag är bra på att hitta unga talanger. Det här bolaget ska inte drivas av ett gäng gubbar. Det ska drivas av unga personer, jag är undantaget”, skrattar Lage Jonason.
Han betonar att Fredrik Warstedt har rätt kompetens för att leda Ubr-it efter börsnoteringen.
”Det krävs en annan typ av erfarenhet för att leda Urb-it nu. Det handlar mycket om finansiering, redovisning och regulatoriska frågor. Man behöver omfattande projektledningskompetens för att utveckla den tekniska plattformen, som är annorlunda än när företaget startades”, säger han.
Fredrik Warstedt går också in i styrelsen för Urb-it. Andra nya ledamöter är Andrea Rosengren, digital strateg på H&M, samt Anna Wikner som bland annat jobbat för Tasteline och Mathem. Båda är i 30-årsåldern.
Urb-it startades av Citymails grundare Bror-Anders Månsson och dess förre vd Mats Forsberg. Bolaget har även lockat till sig kapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger, Carl Palmstierna och Lage Jonason.
Sedan starten har Urb-it tagit in cirka 100 miljoner kronor i riskkapital, lanserat tjänsten i Stockholm, samt påbörjat utrullningen i London och Paris.
I början av mars uppgav ordförande Lage Jonason för Dagens Industri att Urb-it skulle börsnoteras redan innan sommaren.
Enligt källor till Di Digital har ambitionen varit att ta in cirka 75 miljoner kronor i samband med en nyemission inför börsnoteringen.
”Vi väntar med att kommentera detaljerna till dess att prospektet kommer ut. Det ska ske innan sommaren”, säger Lage Jonason.
Läs mer: Urb-its storägare halverar värderingen inför börsnoteringen
Han erbjuder dock en fingervisning på vad bolagets värdering kan bli.
”När jag kvittade mina fodringar så skedde det till en pre-cap-värdering om 170 miljoner kronor. Den kan anses vägledande inför noteringen”, säger han.
Ska Urb-its affärsidé utvecklas den närmaste tiden?
”Vi ska fortsätta digitalisera stadens varuutbud och göra det tillgänglig här och nu. Den strategin ligger fast.”
Urb-it har ett 50-tal avlönade medarbetare och ett flertal konsulter på kontoret.
Bolagets plattform låter butiker erbjuda snabb och personlig leverans av sina varor med hjälp av frilansande ”Urbers” som tar emot beställningar genom en app i telefonen och levererar dem direkt till kund inom en timme. I Stockholm erbjuder Urb-it leveranser från ett 60-tal butiker via appen. Som exempel kan nämnas elektronikkedjorna Media Markt och Siba, klädbutikerna J Lindeberg och A Day's March samt nischbutiker som Ballongverkstan.
Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.