Annons

Urstarka vinstmarginaler hos Sveriges e-handlare – förutom för matkassarna

Linas matkasses grundare Niklas Aronsson och Lina Gebäck. Till höger: Metsmarts medgrundare Ulf Skagerström och Karl Andersson.
Linas matkasses grundare Niklas Aronsson och Lina Gebäck. Till höger: Metsmarts medgrundare Ulf Skagerström och Karl Andersson.
Svenska e-handelsbolag är generellt ruskigt lönsamma – men det finns branscher som har desto svårare att vända till vinst. I botten återfinns Matsmart och Linas Matkasse, som gör förluster i hundramiljonersklassen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Tidningarna Ehandel och Market har tillsammans gått igenom 200 av landets största handelsföretag och kommit fram till att e-handlare dominerar både bland de med högst lönsamhet, och bland de med lägst.

Bland e-handlarna med högst rörelsemarginal fanns bland andra Inkclub och Dammsugarpåsar.nu, med en marginal på 20 procent för det senaste räkenskapsåret.

Tradera åstadkom en rörelsemarginal på 17 procent, medan herrmodesajten Careofcarl hade en marginal på 10 procent.

Läs mer: Deras rea-låda för mat växer – tar in 182 miljoner för att storsatsa i Tyskland 

E-handlarna i den andra änden av skalan, med lägst rörelsemarginal, har ofta prioriterat tillväxt framför lönsamhet. 

Många av dem är verksamma inom dagligvaror. 

Allra lägsta marginalen i senaste bokslutet hade enligt genomgången Matsmart med -26 procent. Linas Matkasse presterade -16 procent och Mathem -15,5 procent.

Läs mer: Uselt recept – Linas Matkasse ökade förlusterna med 700 procent 

Bland övriga olönsamma e-handelsföretag finns Stayhard, vars marginal var -14 procent, Fyndiq (-11 procent), Lekmer (-7 procent) och Adlibris (-7 procent).

(Direkt/Di Digital) 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer