Annons

Utbildning för drönarpiloter kan vara verklighet nästa år

Nästa år kan Malmö ha Sveriges första utbildning av drönarpiloter.
Nästa år kan Malmö ha Sveriges första utbildning av drönarpiloter. Foto: TT
Pilot har länge varit ett yrke med hög status. Men hur är det för drönarpiloter? Det kan vi snart få veta efter att tre högskolor i Skåne ansökt om att starta en utbildning för drönarpiloter. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Det är ungefär som att ta körkort”, säger Claes Magnusson, rektor vid Yrkeshögskolan i Malmö.

Häromdagen lämnade de tillsammans med Folkuniversitetet och Trafikflyghögskolan in en ansökan om att få starta utbildningen ”Kommersiell Drönarpilot”. Enligt Claes Magnusson kom idén till utbildningen efter att de börjat få allt fler förfrågningar från företag och myndigheter. Alla med olika infallsvinklar men med samma slutsats: Det behövs någon typ av drönarutbildning i Sverige.

”Medieindustrin har varit på mig och sagt att de behöver hitta en lösning. Det är mycket lagar och regler som man måste ha koll på för att hantera drönare rätt och riktigt. Sen jobbar vi med området mobil handel i Helsingborg och därifrån finns ett intresse för hur ehandeln kan använda drönare. Dessutom har flygsektorn hört av sig till trafikflyghögskolan som ju utbildar vanliga piloter i dag”, säger Claes Magnusson.

Om allt går vägen med ansökan om att starta utbildningen kommer det gå att söka i vår med kursstart hösten 2016.

"Man måste ha gymnasieexamen i botten och vara godkänd i matematik 2, fysik 1 och engelska 5 för att vara behörig att söka. Sen måste man klara ett anpassat flygpsykolgiskt test, samma som vid en vanlig pilotutbildning", säger Ulrika Gleisner, verksamhetschef på Folkuniversitetet.

Ett drygt år med 12 veckors praktik är tiden det ska ta att genomgå utbildningen. Det finns i dag fyra nivåer av licenser från Transportstyrelsen för drönarpiloter. Den första nivån ger rätt att köra drönare som väger max 1,5 kg inom synhåll medan nivå fyra ger rätt att köra större drönare utom synhåll.

”I dagsläget är det bara militären som får köra den högsta kategorin. Men man diskuterar det här på EU-nivå och om privatpersoner får köra utom synhåll så öppnar det naturligtvis stora möjligheter. Vi försöker ta höjd för det med den här utbildningen så att de ska kunna köra utom synhåll om det tillåts”, säger Ulrika Gleisner.

Claes Magnusson ser också möjliga synergier mellan Malmö Yrkeshögskolas apputbildning och drönarutbildningen.

”Man använder i princip samma teknik för apputveckling som för att programmera drönare. Studenterna kan till exempel lära sig att programmera förutbestämda slingor som drönare ska köra”, säger han och tillägger:

 ”Det som också är spännande är att om vi nu lär oss om drönare så blir det ett kortare steg när det kommer förarlösa bilar.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies