Hoppa till innehållet

Utbildning för drönarpiloter kan vara verklighet nästa år

Pilot har länge varit ett yrke med hög status. Men hur är det för drönarpiloter? Det kan vi snart få veta efter att tre högskolor i Skåne ansökt om att starta en utbildning för drönarpiloter. 

Nästa år kan Malmö ha Sveriges första utbildning av drönarpiloter.
Nästa år kan Malmö ha Sveriges första utbildning av drönarpiloter.Foto: TT

”Det är ungefär som att ta körkort”, säger Claes Magnusson, rektor vid Yrkeshögskolan i Malmö.

Häromdagen lämnade de tillsammans med Folkuniversitetet och Trafikflyghögskolan in en ansökan om att få starta utbildningen ”Kommersiell Drönarpilot”. Enligt Claes Magnusson kom idén till utbildningen efter att de börjat få allt fler förfrågningar från företag och myndigheter. Alla med olika infallsvinklar men med samma slutsats: Det behövs någon typ av drönarutbildning i Sverige.

”Medieindustrin har varit på mig och sagt att de behöver hitta en lösning. Det är mycket lagar och regler som man måste ha koll på för att hantera drönare rätt och riktigt. Sen jobbar vi med området mobil handel i Helsingborg och därifrån finns ett intresse för hur ehandeln kan använda drönare. Dessutom har flygsektorn hört av sig till trafikflyghögskolan som ju utbildar vanliga piloter i dag”, säger Claes Magnusson.

Om allt går vägen med ansökan om att starta utbildningen kommer det gå att söka i vår med kursstart hösten 2016.

"Man måste ha gymnasieexamen i botten och vara godkänd i matematik 2, fysik 1 och engelska 5 för att vara behörig att söka. Sen måste man klara ett anpassat flygpsykolgiskt test, samma som vid en vanlig pilotutbildning", säger Ulrika Gleisner, verksamhetschef på Folkuniversitetet.

Ett drygt år med 12 veckors praktik är tiden det ska ta att genomgå utbildningen. Det finns i dag fyra nivåer av licenser från Transportstyrelsen för drönarpiloter. Den första nivån ger rätt att köra drönare som väger max 1,5 kg inom synhåll medan nivå fyra ger rätt att köra större drönare utom synhåll.

”I dagsläget är det bara militären som får köra den högsta kategorin. Men man diskuterar det här på EU-nivå och om privatpersoner får köra utom synhåll så öppnar det naturligtvis stora möjligheter. Vi försöker ta höjd för det med den här utbildningen så att de ska kunna köra utom synhåll om det tillåts”, säger Ulrika Gleisner.

Claes Magnusson ser också möjliga synergier mellan Malmö Yrkeshögskolas apputbildning och drönarutbildningen.

”Man använder i princip samma teknik för apputveckling som för att programmera drönare. Studenterna kan till exempel lära sig att programmera förutbestämda slingor som drönare ska köra”, säger han och tillägger:

 ”Det som också är spännande är att om vi nu lär oss om drönare så blir det ett kortare steg när det kommer förarlösa bilar.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera