Digitala jättar som Airbnb, Ebay, Microsoft, Netflix och Uber har alla använt sig av Adyens betaltjänst. I Sverige finns till exempel Åhléns, H&M och Spotify på kundlistan.
Nu rapporterar det holländska börsnoterade betalbolaget för andra halvåret 2020.
Omsättningen steg 26,7 procent till 280 miljoner euro. Det är dock en lägre tillväxttakt än de 34 procent som bolaget noterade under första kvartalet.
Ebita-resultat blev 127,4 miljoner euro, med en marginal på 45,5 procent (52,3).
Ebitda-resultatet steg samtidigt till 141 miljoner euro (126).
Resultatet före skatt var 99,2 miljoner euro (114,9).
Resultatet efter skatt blev 78,4 miljoner euro (92,5), en minskning med 15,2 procent mot föregående år.
”Till följd av den fortsatta diversifieringen av vår handelsbas i olika vertikaler och geografier har verksamheten visat sig vara motståndskraftig under första halvåret, trots Covid-19-pandemin. Denna motståndskraft illustreras av hur volymerna inom detaljhandeln och digitala varor accelererade, medan resor och volymer i butik minskade till följd av att globala karantäneffeker”, skriver bolaget i sitt brev till aktieägarna.
Siffrorna räckte dock inte för att försvara bolagets skyhöga värdering. Aktien backade med drygt 5 procent en halvtimme efter börsens öppning under torsdagen i en negativ marknadstrend. Följ kursen här.
Sedan starten 2006 har Adyen blivit en maktfaktor inom den europeiska techsektorn. Bolaget har utvecklat en teknisk plattform som hjälper olika företag att hantera betalningar både på nätet och i butik.
”Vi har märkt att vår produktsvit är särskilt lämpad för snabba anpassningar under dessa utmanande tider. När butiker stängde av kunde vi hjälpa handlare att flytta volymer online snabbt, och nu när samhället börjar öppnas upp har vi underlättat flera kontaktlösa lösningar i butik”, skriver bolaget.
I juni 2018 tog Adyen steget till Amsterdam-börsen. Teckningskursen sattes till 240 euro per aktie, men bolaget fördubblade nästan sitt värde bara under första handelsdagen.
Sedan dess har kursen fortsatt uppåt och aktien handlades under torsdagsmorgonen till 1384 euro. Hela Adyen värderas därmed till 430 miljarder kronor (41,7 miljarder euro). Det är klart högre än samtliga tre svenska storbanker: Handelsbanken, SEB och Swedbank, samt Nordea.
Adyen har lyckats uppnå god lönsamhet, trots att betalbranschen generellt präglas av låga marginaler.
”Vi vill inte bygga moderna lösningar på gammal infrastruktur. Sedan 2006 har vi utvecklat all teknik från grunden, på egen hand utan förvärv. En sidoeffekt av det är vi kontrollerar hela kedjan och kan vara ett väldigt kostnadseffektivt bolag”, sa vd:n grundaren Pieter van der Does till Di Digital i en längre intervju från december i fjol.
Läs mer: Klarna la ett informellt bud på Adyen 2011: ”Har fört diskussioner”