Hoppa till innehållet

Utklassar svenska storbanker – men betalraketen backar på rapporten

Den holländska börsraketen Adyen redovisade stark tillväxt under årets första halvår – men aktien backar ändå. Betalbolaget har H&M och Spotify på kundlistan – och värderas högre än samtliga svenska storbanker.

Pieter van der Does, vd och grundare av Adyen.
Pieter van der Does, vd och grundare av Adyen.Foto: Josefine Stenersen

Digitala jättar som Airbnb, Ebay, Microsoft, Netflix och Uber har alla använt sig av Adyens betaltjänst. I Sverige finns till exempel Åhléns, H&M och Spotify på kundlistan. 

Nu rapporterar det holländska börsnoterade betalbolaget för andra halvåret 2020.

Omsättningen steg 26,7 procent till 280 miljoner euro. Det är dock en lägre tillväxttakt än de 34 procent som bolaget noterade under första kvartalet.

Ebita-resultat blev 127,4 miljoner euro, med en marginal på 45,5 procent (52,3). 

Ebitda-resultatet steg samtidigt till 141 miljoner euro (126).

Resultatet före skatt var 99,2 miljoner euro (114,9). 

Resultatet efter skatt blev 78,4 miljoner euro (92,5), en minskning med 15,2 procent mot föregående år.

”Till följd av den fortsatta diversifieringen av vår handelsbas i olika vertikaler och geografier har verksamheten visat sig vara motståndskraftig under första halvåret, trots Covid-19-pandemin. Denna motståndskraft illustreras av hur volymerna inom detaljhandeln och digitala varor accelererade, medan resor och volymer i butik minskade till följd av att globala karantäneffeker”, skriver bolaget i sitt brev till aktieägarna.

Siffrorna räckte dock inte för att försvara bolagets skyhöga värdering. Aktien backade med drygt 5 procent en halvtimme efter börsens öppning under torsdagen i en negativ marknadstrend. Följ kursen här

Sedan starten 2006 har Adyen blivit en maktfaktor inom den europeiska techsektorn. Bolaget har utvecklat en teknisk plattform som hjälper olika företag att hantera betalningar både på nätet och i butik. 

”Vi har märkt att vår produktsvit är särskilt lämpad för snabba anpassningar under dessa utmanande tider. När butiker stängde av kunde vi hjälpa handlare att flytta volymer online snabbt, och nu när samhället börjar öppnas upp har vi underlättat flera kontaktlösa lösningar i butik”, skriver bolaget.

I juni 2018 tog Adyen steget till Amsterdam-börsen. Teckningskursen sattes till 240 euro per aktie, men bolaget fördubblade nästan sitt värde bara under första handelsdagen.

Sedan dess har kursen fortsatt uppåt och aktien handlades under torsdagsmorgonen till 1384 euro. Hela Adyen värderas därmed till 430 miljarder kronor (41,7 miljarder euro). Det är klart högre än samtliga tre svenska storbanker: Handelsbanken, SEB och Swedbank, samt Nordea.

Adyen har lyckats uppnå god lönsamhet, trots att betalbranschen generellt präglas av låga marginaler.

”Vi vill inte bygga moderna lösningar på gammal infrastruktur. Sedan 2006 har vi utvecklat all teknik från grunden, på egen hand utan förvärv. En sidoeffekt av det är vi kontrollerar hela kedjan och kan vara ett väldigt kostnadseffektivt bolag”, sa vd:n grundaren Pieter van der Does till Di Digital i en längre intervju från december i fjol.

Läs mer: Klarna la ett informellt bud på Adyen 2011: ”Har fört diskussioner”  

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera