Annons

Utkörningskungen vill satsa på egna kök: ”Ibland finns det inte tillräckligt bra alternativ”

Niklas Östberg är vd och medgrundare av börsnoterade Delivery Hero, med tjänster som Onlinepizza och Foodora.
Niklas Östberg är vd och medgrundare av börsnoterade Delivery Hero, med tjänster som Onlinepizza och Foodora. Foto: Evelina Carborn
Svenskgrundade Delivery Hero, med matleveranstjänten Foodora i portföljen, går som tåget på Frankfurtbörsen efter noteringen i fjol. Samtidigt vittnar vd:n Niklas Östberg om svårigheten att nå lönsamhet med matutkörning.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att få restaurangmaten levererad med cykelbud är ett växande fenomen på de flesta platser i världen. Det tyska bolaget Delivery Hero, med bland annat Foodora och Onlinepizza som tjänster, har varit en av aktörerna som drivit på trenden sedan bolaget grundades 2011 av ett gäng entreprenörer med svensken Niklas Östberg i spetsen.

Tillväxten har gått fort för Delivery Hero som finns på ett 40-tal marknader världen över. Men konkurrensen är samtidigt hård med internationella aktörer som Uber Eats, Amazon, Deliveroo, Wolt samt lokala aktörer.

”Det är jättehård konkurrens men det är något som man förväntar sig på en marknad som kommer att bli så pass stor. Jag tror generellt att folk kommer att spendera mer och mer tid på andra saker än att handla och laga mat. Man kommer vilja leva ett smidigare liv”, säger Niklas Östberg när Di Digital träffar honom på bolagets kontor vid Skanstull.

Läs även: Här är Sveriges 41 techmiljardärer 2018 

Hur samhället förändras inom de närmaste 10 till 20 åren återstår att se men i dag är det svårt för aktörer som Delivery Hero att tjäna pengar på utkörningen av restaurangmat. 

”Vi är lönsamma på den delen där vi inte gör utkörningar”, säger Niklas Östberg.

Det alltså Delivery Heros plattformar som står för bolagets mest lönsamma verksamhet. Onlinepizza är ett exempel på det där restaurangerna själva ansvarar för leveranserna av mat. 

”Med Onlinepizza så tjänar vi pengar på varje transaktion och sedan är det restaurangen som får lösa så att de har lönsamhet när de kör ut. Nu kommer vi försöka applicera samma sak på Foodora så att fler restauranger kan köra ut själva”, säger Niklas Östberg.

Vi är lönsamma på den delen där vi inte gör utkörningar

Foodora har nyligen offentliggjort att bolaget ska lämna fyra marknader, Australien, Holland, Frankrike och Italien. På de två förstnämnda har man bestämt sig för att lägga ner verksamheten medan man fortfarande letar efter möjliga köpare i Frankrike och Italien. 

”I Holland och Australien har vi försökt att sälja men hittar inget intresse. Vi måste vara realistiska med vår tid. Om det inte finns ett direkt intresse kan inte vi vänta ett år på att det ska uppstå”, säger han och fortsätter: 

”Italien är lite bättre när man tittar på anställningsformen, där finns det ett mellanting mellan anställd och frilans. Rent ekonomiskt fungerar det bättre att ha en verksamhet där och det är därför mer värt att vänta tills man har en bra köpare.” 

Läs även: Foodora vägrade betala för vinterdäck – anställda vittnar om olyckor 

Anställningsformen för Foodoras utkörare är en viktig beståndsdel. På många av marknaderna, inklusive Tyskland och Sverige, är alla Foodoras utkörare anställda med pensionsavtal, sjukförsäkringar och semesterersättning.  

”Ekonomiskt sett så är det mycket enklare att inte behöva anställa, men på de flesta marknader gör vi ändå det. Dels för att vi tycker att reglerna är sådana och ibland känns det också som det rätta moraliska alternativet”, säger han och fortsätter.

”Det som är viktigt för mig det är att det ska vara lika regler för alla. Det blir väldigt svårt för oss att få ekonomin att gå ihop när vi tar mycket mer ansvar än alla andra, som exempelvis Uber Eats. I slutändan kan vi inte ta mer betalt av kunden än konkurrenterna.”

Vi ser det snarare som ett riskavert beslut att investera mer i och med att det finns så mycket konkurrens och tillgängligt kapital

Planen att nå break-even under 2018 och vara lönsamma 2019 har Delivery Hero skjutit upp på framtiden. Istället har man tagit beslut att investera 825 miljoner kronor under det andra halvåret i år. 

”Vi tror fortfarande att vi kan vara 20 till 30 gånger större om tio år och nu ligger fokus på att göra effektiva investeringar som tar oss dit. Vi ser det snarare som ett riskavert beslut att investera mer i och med att det finns så mycket konkurrens och tillgängligt kapital.”

Läs även: Uber Eats kryper till korset: ”Vi har helt klart gjort misstag” 

Bland annat har Delivey Hero börjat investera i att bygga egna kök för att kunna automatisera processen och för att kunna göra utkörningsmat snabbare och enklare.

”Vi försöker förbättra det restaurangutbud som finns genom att bygga upp kök så att fler bra restauranger kan finnas på fler håll. Vi utnyttjar även befintliga kök för att leverera vad som efterfrågas i det specifika området.”

”Om man kollar på en restaurang så krävs det mer handpåläggning. När det är utkörning kan det vara lite mer standardiserade rätter och därigenom ha mer automatisering i köket. För att uppnå de krav som kunder har på bra kvalité för ett bra pris så försöker man hitta alla möjliga sätt att få till det.”

Niklas Östberg tar upp Phil's Burgers som ett exempel. Restaurangkedjan har tre restauranger i centrala Stockholm men om Foodora öppnade ett kök i exempelvis Täby kan restaurangen få utkörningar även i det området.

Är man inte rädd för att kvalitén ska bli lidande? 

”Tvärtom. Vi försöker få kvalitén att bli bättre och trodde vi inte att vi skulle kunna förbättra kvalitén skulle vi inte göra det här. Vi gör det inte för att vi vill ha en restaurang, vi vill egentligen inte vara i restaurangbranschen på det sättet, men ibland finns det inte tillräckligt bra alternativ.”

För Delivery Hero handlar inte allt om mat längre. På marknader i Sydamerika kan man redan i dag få en rad olika produkter levererade via bolagets utkörare. Det kan handla om allt från mjölk till en sladd till en dator. Och att investera i utkörningar av andra produkter än mat kommer att fortsätta, enligt Niklas Östberg.

”Amazon är väldigt bra på en annan typ av logistik medan ingen är lika snabb som vi och har samma nätverk. Vi vill använda den möjligheten för att kunna få saker utkörda på 20-30 minuter medan de flesta andra kan ta ett par timmar eller nästa dag”.

När det är utkörning kan det vara lite mer standardiserade rätter och därigenom ha mer automatisering i köket

Angående den växande konkurrensen på marknaden för utkörning av mat tror Niklas Östberg ändå att Delivery Hero är väl positionerade för att både behålla sina marknadsandelar och fortsätta växa.

”Vi har bevisat i många länder att det är en väldigt lönsam modell. Vi gör väldigt stor vinst i många länder, men sen på gruppnivå gör vi det inte. Samtidigt har vi kommit över en gräns där vi faktiskt kan fajtas mot stora aktörer. Det är inte bara Amazon utan många andra också.”

Sedan börsnoteringen i fjol har Delivery Heros börsvärde dubblerats till cirka 89 miljarder kronor. Med en tillväxt på över 45 procent tror Niklas Östberg att börsvärdet kommer att fortsätta stiga.

”Det är också därför det är viktigt att fortsätta växa och behålla viljan att vara ledande och inte dra sig för snabbt mot lönsamhet. Desto större man blir desto konkurrenskraftigare blir man”, säger han.

Läs även: Konkurentens varning: ”Matapparna är ett hot mot restauranger” 

Fakta: Delivery Hero

Matjätten har en rad varumärken i sin portfölj, däribland Onlinepizza, Foodora, Yemeksepeti, som är stora i Turkiet, och Foodpanda, som är stora i Asien.

Redan 2008 lanserade Niklas Östberg Pizza.nu, som gick samman med svenska Onlinepizza senare samma år. Bolaget expanderade till Finland, Polen och Österrike innan Niklas Östberg lämnade för att starta Delivery Hero. Ett år senare köpte Delivery Hero Onlinepizza i en kontantaffär som uppges ha landat på mellan 250 och 500 Mkr.

Bolaget noterades på Frankfurtbörsen i juni 2017 och värderades då till drygt 40 miljarder kronor. Sedan noteringen har börsvärdet mer än fördubblats och ligger nu på 89 miljarder kronor.

Omsättningen för andra kvartalet 2018 uppgick till runt 1,9 miljarder kronor, vilket är en ökning på 48 procent. Ebitda-marginalen för kvartalet låg på -15 procent. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies